Utrechtse straat

Voorstel voor meer autovrije straten in Utrechtse binnenstad

Utrecht heeft plannen om het voetgangersgebied uit te breiden en straten in de binnenstad autovrij te maken. Het gemeentebestuur wil vooral ruimte geven aan wandelaars en fietsers in de binnenstad. De nieuwe situatie zou kunnen ingaan op 1 juli 2022.

Al ruim vijf jaar voert de gemeente gesprekken met betrokkenen over een mogelijke uitbreiding van het voetgangersgebied en in 2018 werden hier al stappen gezet. In juli 2020 zorgde corona er daarna voor een groter voetgangersgebied, om wandelaars meer ruimte te geven voor het houden van anderhalve meter afstand. Dit is in de zomer verlengd, vooralsnog tot 1 augustus.

Van tijdelijk voetgangersgebied naar autovrij

Het voorstel is nu om het voetgangersgebied uit te breiden met de straten Servetstraat, Zadelstraat, Buurkerkhof, Hollandse Toren, Vlaamse Toren, Vredenburgkade en Rijnkade. Dit was hier voor corona ook het geval. De Neude, Schoutenstraat, Ganzenmarkt, Korte Minrebroederstraat, Oudkerkhof zijn op dit moment tijdelijk voetgangersgebied, maar het college wil deze autovrij maken. In het voetgangersgebied is fietsen niet toegestaan tussen 12:00 en 18:00 uur, waar dat momenteel vanaf 10:00 uur geldt. Die nieuwe tijd in de ochtend staat gelijk aan de tijd voor bevoorrading van onderneming. Dit gebeurt met schone voertuigen.

Goede reacties op extra ruimte

De afgelopen weken hebben Utrechtse bewoners en ondernemers kunnen meedenken voor het voetgangersgebied. Er kwamen 200 reactieformulieren binnen, met zowel positieve als negatieve reacties. Zo wordt er goed gereageerd op de extra ruimte voor voetgangers, wandelaars en winkelend publiek als belangrijk pluspunt. Verder zijn mensen blij dat de fietsenstallingen in het gebied goed bereikbaar blijven.

Bezwaren van mensen kwamen er vooral van inwoners die het liefst altijd op de fiets willen. Zij vrezen vooral dat ze door de uitbreiding van het voetgangersgebied te veel moeten omfietsen. Bovendien zijn er zorgen over de drukte die kan ontstaan in de ochtend als fietsers tot 12.00 uur welkom blijven.

Lees ook: ‘Vertragen maakt van de straat een plek waar mensen willen zijn’

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voorstel voor meer autovrije straten in Utrechtse binnenstad - VerkeersNet
Utrechtse straat

Voorstel voor meer autovrije straten in Utrechtse binnenstad

Utrecht heeft plannen om het voetgangersgebied uit te breiden en straten in de binnenstad autovrij te maken. Het gemeentebestuur wil vooral ruimte geven aan wandelaars en fietsers in de binnenstad. De nieuwe situatie zou kunnen ingaan op 1 juli 2022.

Al ruim vijf jaar voert de gemeente gesprekken met betrokkenen over een mogelijke uitbreiding van het voetgangersgebied en in 2018 werden hier al stappen gezet. In juli 2020 zorgde corona er daarna voor een groter voetgangersgebied, om wandelaars meer ruimte te geven voor het houden van anderhalve meter afstand. Dit is in de zomer verlengd, vooralsnog tot 1 augustus.

Van tijdelijk voetgangersgebied naar autovrij

Het voorstel is nu om het voetgangersgebied uit te breiden met de straten Servetstraat, Zadelstraat, Buurkerkhof, Hollandse Toren, Vlaamse Toren, Vredenburgkade en Rijnkade. Dit was hier voor corona ook het geval. De Neude, Schoutenstraat, Ganzenmarkt, Korte Minrebroederstraat, Oudkerkhof zijn op dit moment tijdelijk voetgangersgebied, maar het college wil deze autovrij maken. In het voetgangersgebied is fietsen niet toegestaan tussen 12:00 en 18:00 uur, waar dat momenteel vanaf 10:00 uur geldt. Die nieuwe tijd in de ochtend staat gelijk aan de tijd voor bevoorrading van onderneming. Dit gebeurt met schone voertuigen.

Goede reacties op extra ruimte

De afgelopen weken hebben Utrechtse bewoners en ondernemers kunnen meedenken voor het voetgangersgebied. Er kwamen 200 reactieformulieren binnen, met zowel positieve als negatieve reacties. Zo wordt er goed gereageerd op de extra ruimte voor voetgangers, wandelaars en winkelend publiek als belangrijk pluspunt. Verder zijn mensen blij dat de fietsenstallingen in het gebied goed bereikbaar blijven.

Bezwaren van mensen kwamen er vooral van inwoners die het liefst altijd op de fiets willen. Zij vrezen vooral dat ze door de uitbreiding van het voetgangersgebied te veel moeten omfietsen. Bovendien zijn er zorgen over de drukte die kan ontstaan in de ochtend als fietsers tot 12.00 uur welkom blijven.

Lees ook: ‘Vertragen maakt van de straat een plek waar mensen willen zijn’

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.