A4 richting Delft, snelweg

Ruim de helft minder files in 2021

Door alle beperkende coronamaatregelen waren we in 2021 veel minder onderweg dan in 2019, het laatste jaar waarin de mobiliteit in Nederland fors groeide. Het aantal files nam in daardoor in 2021 met 57 procent af ten opzichte van 2019. Dat meldt de ANWB.

Het thuiswerkadvies dat ook in 2021 voor een groot deel van het jaar gold, was van sterke invloed op de ochtendspits. Tijdens deze “graadmeter voor het woonwerkverkeer” was het verkeersaanbod laag. Zij die wel naar hun werk reisden, stonden daardoor nauwelijks in de file. In de korte periode dat het thuiswerkadvies niet gold, keerde de ochtendspits overigens wel terug.

Drukke wegen op vrijdagen

Overdag was de daling van het aantal files dan weer minimaal. In juli was het zelfs wat drukker dan in dezelfde maand in 2019. In de zomer en herfst viel volgens de ANWB verder op dat het vooral op vrijdagen gemiddeld drukker was op de weg. Dit heeft de maken met het feit dat mensen er in die periode vaker op uit gingen voor weekendjes weg.

Door dit alles nam de filezwaarte (lengte maal duur van de files) in 2021 met 57 procent af ten opzichte van 2019. Dat is vergelijkbaar met 2020, toen de daling 63 procent bedroeg. Oktober was dit jaar de drukste maand op de Nederlandse wegen en in Zuid-Holland en Noord-Brabant stonden de meeste files.

Invloed weer en werkzaamheden

Op een aantal momenten in het jaar zorgden de weersomstandigheden voor zware verkeershinder. Zo was er begin februari sprake van veel ijzel en iets later in die maand van zware sneeuwval en sneeuwduinen. In juli regende het op enig moment zo hard dat sommige wegen een tijdje afgesloten moesten worden vanwege de wateroverlast.

De meest in het oog springende werkzaamheden waren die aan de A12, waardoor het verkeer negen dagen lang moest omrijden. Dit maakte het enerzijds mogelijk om al dat werk in één keer te doen, maar het zorgde wel voor extra files op de A27, A15 en het onderliggende wegennet.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ruim de helft minder files in 2021 - VerkeersNet
A4 richting Delft, snelweg

Ruim de helft minder files in 2021

Door alle beperkende coronamaatregelen waren we in 2021 veel minder onderweg dan in 2019, het laatste jaar waarin de mobiliteit in Nederland fors groeide. Het aantal files nam in daardoor in 2021 met 57 procent af ten opzichte van 2019. Dat meldt de ANWB.

Het thuiswerkadvies dat ook in 2021 voor een groot deel van het jaar gold, was van sterke invloed op de ochtendspits. Tijdens deze “graadmeter voor het woonwerkverkeer” was het verkeersaanbod laag. Zij die wel naar hun werk reisden, stonden daardoor nauwelijks in de file. In de korte periode dat het thuiswerkadvies niet gold, keerde de ochtendspits overigens wel terug.

Drukke wegen op vrijdagen

Overdag was de daling van het aantal files dan weer minimaal. In juli was het zelfs wat drukker dan in dezelfde maand in 2019. In de zomer en herfst viel volgens de ANWB verder op dat het vooral op vrijdagen gemiddeld drukker was op de weg. Dit heeft de maken met het feit dat mensen er in die periode vaker op uit gingen voor weekendjes weg.

Door dit alles nam de filezwaarte (lengte maal duur van de files) in 2021 met 57 procent af ten opzichte van 2019. Dat is vergelijkbaar met 2020, toen de daling 63 procent bedroeg. Oktober was dit jaar de drukste maand op de Nederlandse wegen en in Zuid-Holland en Noord-Brabant stonden de meeste files.

Invloed weer en werkzaamheden

Op een aantal momenten in het jaar zorgden de weersomstandigheden voor zware verkeershinder. Zo was er begin februari sprake van veel ijzel en iets later in die maand van zware sneeuwval en sneeuwduinen. In juli regende het op enig moment zo hard dat sommige wegen een tijdje afgesloten moesten worden vanwege de wateroverlast.

De meest in het oog springende werkzaamheden waren die aan de A12, waardoor het verkeer negen dagen lang moest omrijden. Dit maakte het enerzijds mogelijk om al dat werk in één keer te doen, maar het zorgde wel voor extra files op de A27, A15 en het onderliggende wegennet.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.