Verkeer in Amsterdam

Kabinet wil dat grote werkgevers CO2-uitstoot van werknemer bijhouden

Het nieuwe kabinet wil dat grote werkgevers gaan meten hoe veel CO2 hun medewerkers uitstoten voor hun woon-werkverkeer en zakelijke reizen. Het in kaart brengen van die uitstoot moet bijdragen aan het behalen van klimaatdoelen. Zakelijke reizen zijn verantwoordelijk voor bijna de helft van alle schadelijke emissies door mobiliteit in Nederland. Volgens het Financieel Dagblad vrezen bedrijven voor extra papierwerk.

In het twee jaar geleden gesloten Klimaatakkoord zijn maatregelen beschreven om de schadelijke emissies in Nederland te beperken. In 2019 werd door de mobiliteitssector zo’n 35 miljoen ton CO2 uitgestoten, bijna 20 procent van het totaal. Het is daarom een streven om de CO2-uitstoot door zakelijke reizen in 2030 te verminderen met 1 miljoen ton in 2030.

Regeling

De nieuwe maatregel houdt in dat alle bedrijven met meer dan honderd werknemers moeten bijhouden hoe de werknemers reizen. Komt hij met de auto, met het openbaar vervoer of met de fiets? En met wat voor een auto, want de uitstoot verschilt per voertuig.

Tot 2026 gaat het alleen om het bijhouden van de uitstoot; daarna wil het kabinet ook een norm opleggen voor de maximale uitstoot. Eerst voor zakelijke reizen en later mogelijk ook voor woon-werkverkeer. Die regeling had eigenlijk al op 1 januari van dit jaar moeten ingaan, maar de lange kabinetsformatie gooide roet in het eten. Wel is de verwachting dat Rutte IV nu snel akkoord gaat, omdat de urgentie hoog is.

Onvoorbereid

Volgens een navraag van het FD zijn maar weinig van de 7.000 bedrijven die hieraan zullen gaan moeten voldoen van de maatregel op de hoogte. Bovag is bezorgd dat het voor extra lastendruk zal zorgen en roept op eerst te onderzoek of de maatregel daadwerkelijk het gewenste effect bereikt. En deze organisatie is niet de enige die kritisch is.

Volgens softwarebedrijf Fynch Mobility vinden veel werkgevers het vervelend dat ze weer extra data moeten bijhouden en aanleveren, terwijl Anders Reizen denkt dat veel bedrijven slecht voorbereid zijn. Werkgeversorganisatie VNO-NCW staat wel constructief tegenover de regeling, maar wijst erop dat er geen sprake mag zijn van een schending van privacy van werknemers. De regeling mag evenmin leiden tot een grote administratieve druk voor werkgevers.

Lees ook:

Voordelen van thuiswerken voor het woon-werkverkeer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.