Berm bij N-wegen (bron: Noord-Holland)

Meer inkomsten voor provincies uit wegenbelasting dan verwacht

De inkomsten die bij het Rijk in 2022 binnenkomen uit motorrijtuigenbelasting vallen waarschijnlijk lager uit dan geraamd voor 2021. Provincies denken juist meer te kunnen innen, namelijk 34 miljoen euro extra. Samen verwachten de twee zo’n zes miljard euro te ontvangen. Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van onderzoek van begrotingen van het Rijk en de provincies.

Een deel van de wegenbelasting komt bij het Rijk terecht, een ander deel bij de provincies. Voor het komende jaar denkt het Rijk in totaal 4,2 miljard euro te kunnen innen. Dat is een daling van 2,9 procent ten opzichte van de eerste raming voor 2021. Dat de inkomsten tegenvallen is vooral toe te schrijven aan belastingmaatregelen, zoals de (gedeeltelijke) vrijstelling van elektrische voertuigen. Bovendien heeft een negatiever economisch beeld door corona ervoor gezorgd dat het aantal registraties van onder andere personenauto’s minder snel groeit dan verwacht.

Provincies

Provincies kunnen daarentegen rekening houden met iets meer inkomsten dan gedacht. In totaal zullen zij waarschijnlijk ruim 1,7 miljard euro ophalen – een stijging van 2,0 procent vergeleken met een jaar eerder. Die stijging wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door hogere tarieven, maar ook omdat provincies denken dat er meer auto’s komen met een hoger gewicht.

Het gewicht van een wagen vormt de grondslag voor de hoogte van de motorrijtuigenbelasting die moet worden betaald. Daarbij wordt door CBS de kanttekening geplaatst dat de toename enigszins wordt geremd omdat een deel van de nieuwe auto’s op elektriciteit rijdt. Dit jaar verhogen bovendien zes provincies de opcenten. De verschillen daarbij zijn per provincie groot, omdat zij zelf het opcententarief mogen bepalen en omdat het aantal auto’s zich niet overal gelijk ontwikkelt.

De helft van de twaalf provincies verhogen voor 2022 de opcententarieven, terwijl vijf provincies hun tarieven gelijk houden. Alleen de provincie Zeeland verlaagt het opcententarief naar het oude niveau van voor 2019. Voor een Zeeuwse automobilist met een auto van 1.200 kilogram op benzine betekent dit een daling van 12 euro op jaarbasis. Deze automobilist gaat 608 euro betalen aan wegenbelasting in 2022. De duurste provincie is Groningen, waar een autorijder 640 euro voor een vergelijkbaar voertuig betaalt. In Noord-Holland zou hij 568 euro kwijt zijn op jaarbasis. Dit is de goedkoopste provincie.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer inkomsten voor provincies uit wegenbelasting dan verwacht - VerkeersNet
Berm bij N-wegen (bron: Noord-Holland)

Meer inkomsten voor provincies uit wegenbelasting dan verwacht

De inkomsten die bij het Rijk in 2022 binnenkomen uit motorrijtuigenbelasting vallen waarschijnlijk lager uit dan geraamd voor 2021. Provincies denken juist meer te kunnen innen, namelijk 34 miljoen euro extra. Samen verwachten de twee zo’n zes miljard euro te ontvangen. Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van onderzoek van begrotingen van het Rijk en de provincies.

Een deel van de wegenbelasting komt bij het Rijk terecht, een ander deel bij de provincies. Voor het komende jaar denkt het Rijk in totaal 4,2 miljard euro te kunnen innen. Dat is een daling van 2,9 procent ten opzichte van de eerste raming voor 2021. Dat de inkomsten tegenvallen is vooral toe te schrijven aan belastingmaatregelen, zoals de (gedeeltelijke) vrijstelling van elektrische voertuigen. Bovendien heeft een negatiever economisch beeld door corona ervoor gezorgd dat het aantal registraties van onder andere personenauto’s minder snel groeit dan verwacht.

Provincies

Provincies kunnen daarentegen rekening houden met iets meer inkomsten dan gedacht. In totaal zullen zij waarschijnlijk ruim 1,7 miljard euro ophalen – een stijging van 2,0 procent vergeleken met een jaar eerder. Die stijging wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door hogere tarieven, maar ook omdat provincies denken dat er meer auto’s komen met een hoger gewicht.

Het gewicht van een wagen vormt de grondslag voor de hoogte van de motorrijtuigenbelasting die moet worden betaald. Daarbij wordt door CBS de kanttekening geplaatst dat de toename enigszins wordt geremd omdat een deel van de nieuwe auto’s op elektriciteit rijdt. Dit jaar verhogen bovendien zes provincies de opcenten. De verschillen daarbij zijn per provincie groot, omdat zij zelf het opcententarief mogen bepalen en omdat het aantal auto’s zich niet overal gelijk ontwikkelt.

De helft van de twaalf provincies verhogen voor 2022 de opcententarieven, terwijl vijf provincies hun tarieven gelijk houden. Alleen de provincie Zeeland verlaagt het opcententarief naar het oude niveau van voor 2019. Voor een Zeeuwse automobilist met een auto van 1.200 kilogram op benzine betekent dit een daling van 12 euro op jaarbasis. Deze automobilist gaat 608 euro betalen aan wegenbelasting in 2022. De duurste provincie is Groningen, waar een autorijder 640 euro voor een vergelijkbaar voertuig betaalt. In Noord-Holland zou hij 568 euro kwijt zijn op jaarbasis. Dit is de goedkoopste provincie.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.