Corona belemmert nieuwe Amsterdamse voetgangersnorm

Het is niet het juiste moment om een nieuwe voetgangersnorm vast te stellen, vindt het Amsterdamse college. Daarom wordt het beleidskader ‘Ruimte voor de voetganger’ deze bestuursperiode niet meer aan de Amsterdamse raad aangeboden. De aanhoudende onzekerheid rondom de coronacrisis en de impact van die nieuwe norm voor horecaondernemers en winkeliers gooit roet in het eten. Bovendien komen de gemeenteraadsverkiezingen eraan en dus een nieuwe raad en nieuw college.

Verkeerswethouder Egbert de Vries informeert de raad in een brief over dit besluit. Het beleidskader stelde voor om bij alle herinrichtingen van straten uit te gaan van twee meter vrije doorloopruimte voor de voetganger. De stad wil op die manier voor iedereen comfortabel toegankelijk blijven. Zeker op drukke routes is die twee meter noodzakelijk. Op plekken waar die ruimte er echt niet is, zou 1,80 het minimum moeten zijn.

Fietsparkeren

Naast een nieuwe norm voor herinrichtingen, zou het kader de basis vormen voor vergunningverlening bij terrassen en andere objecten op het trottoir. Fietsen mogen bijvoorbeeld niet ‘hinderlijk’ worden geparkeerd’. Nu betekent dit dat er zeker anderhalve meter loopruimte moet overblijven, maar door de nieuwe norm zou dit dus twee meter worden. Dat vraagt om een aanpassing van de APV. “Daar hoort ook gedragsverandering en handhaving bij”, aldus De Vries. “Het beleidskader Ruimte voor de Voetganger zou dus stevige gevolgen hebben voor de manier waarop we de ruimte verdelen in de stad.”

Hoewel de raad het kader voorlopig niet kan vaststellen, benadrukt de wethouder dat het college de ambitie blijft behouden om meer ruimte te maken voor de voetganger. Zo schrijft hij: “De ruimte die we vrijmaken door 7.000 tot 10.000 parkeerplaatsen op te heffen per 2025 komt onder andere ten goede aan meer ruimte om te lopen en te verblijven.” Andere ontwikkelingen die wandelen prettiger moeten maken zijn de snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur en bijvoorbeeld autovrije straten en meer gedeeld gebruik van de rijbaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.