Eerste 30 km-straat Rotterdam (Fotograaf Eric Fecken)

Rotterdam zet eerste stap voor stadsbrede 30 km/u

Eerste 30 km-straat Rotterdam (Fotograaf Eric Fecken)

Rotterdam is begonnen met het verlagen van de maximumsnelheid in de binnenstad naar 30 kilometer per uur. In de Witte de Withstraat is extra belijning aangebracht om ruimte te maken voor fietsers en vanaf april worden er drempels op de kruispunten aangelegd. De gemeente gelooft dat de snelheidsverlaging goed is voor de verkeersveiligheid. De wethouder doet nog wel een beroep op het Rijk om de normen aan te passen.

De gemeente moet namelijk de drempels leggen om aan de wettelijke inrichtingsvoorwaarden voor een 30 kilometer-straat te voldoen. Al eerder wees de gemeente erop dat het invoeren én het handhaven van die aangepaste snelheid lastig is. “De ingrepen om deze straat aan te passen tot een 30 kilometer-zone zijn groot en kostbaar”, zegt wethouder Judith Bokhove. “Om in veel meer straten 30 kilometer in te kunnen voeren, vragen we het Rijk de normen voor 30 kilometer-straten te versoepelen. Dan kunnen we sneller en goedkoper de lagere snelheid invoeren en handhaven.”

Aantrekkelijke stad

Een lagere snelheid heeft volgens het stadsbestuur meerdere voordelen. De meerderheid van de ongevallen vindt plaats op wegen waar nu nog een snelheid van 50 kilometer geldt. Ook neemt de kans op ernstig letsel bij een lagere snelheid af. Als laatste wil Rotterdam dat inwoners en bezoekers van de stad vaker alternatieven voor de auto kiezen. Door deze maatregel verwacht de gemeente dat het aantal autoritten in de stad met 78.000 afneemt, omdat mensen kiezen voor de fiets of openbaar vervoer.

Eind vorig jaar maakte de gemeente bekend in te zetten op een stadsbrede 30 kilometer per uur. De komende tijd gebeurt het ook nog op de Willem Buijtewechstraat, Claes de Vrieselaan, Mathenesserlaan, Van Aerssenlaan, Bentincklaan, Walenburgerweg, Bergweg, Bergselaan, Rodenrijselaan, Zaagmolenstraat, Benthuizerstraat, Hofplein, Jonker Fransstraat, Haagseveer, Gedempte Zalmhaven, Lange Hilleweg en Willemsbrug. De plannen van Rotterdam passen bij de uitvoering van de motie in de Tweede Kamer om van deze snelheid de norm te maken binnen de bebouwde kom.

Evalueren

Veel steden en gemeenten zijn bezig met de snelheidsverlaging. Het is echter nog onbekend hoe de GOW30 eruit moet zien en daarover gaat een CROW-werkgroep zich buigen. Omdat de uitvoering nu zo verschilt, is het volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heel belangrijk om te evalueren. Daarvoor heeft SWOV onlangs een evaluatieopzet gemaakt. Door dit te gebruiken, krijgen gemeenten inzicht of de implementatie van de GOW30 wel zo groot is als gedacht.

Foto: Eric Fecken

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.