Navigatie en app op smartphone in de auto BEELD IenW, Tineke Dijkstra Fotografie

Werkgevers zetten vooral gedragsregels in tegen afleiding in het verkeer

Navigatie en app op smartphone in de auto, zicht vanuit het interieur van een auto volkswagen golf, naar buiten, dashboard met navigatie apparatuur, ingebouwd en informatie via verschillende apps op een smartphone, apps met route-informatie, parkeren, tankstations, files, drukte, een man rijdt over snelwegen in de Randstad A12 bij Zoetermeer met trein, spoorwegen.

Ruim 60 procent van de werkgevers vindt het zijn verantwoordelijkheid om afleiding in het verkeer bij werknemers tijdens werktijd tegen te gaan. Toch heeft slechts 37 procent hiervoor daadwerkelijk maatregelen genomen. Dat blijkt uit de Monitor MONO-zakelijk 2021. Hierin ondervroeg Arcadis 203 werkgevers en 557 medewerkers in hoeverre zij MONO rijden, dus zonder aandacht te besteden aan hun smartphone op weg zijn.

In 2020 is de MONO-publiekscampagne uitgebreid om werkgevers te stimuleren om afspraken te maken met werknemers over de onbereikbaarheid in het verkeer. Want onderzoek wees al eerder uit dat dat circa de helft van alle zakelijke rijders zijn smartphone gebruikt onderweg.

De studie van Arcadis laat zien dat bijna een derde wel eens tijdens het rijden met collega’s communiceert. Verder leest 11 procent wel eens berichten tijdens het rijden en zoekt ook 7 procent wel eens informatie op onderweg. Daarvoor dragen zij als belangrijkste reden aan dat die handeling wordt gezien als heel belangrijk of zelfs noodzakelijk. Een kwart van de werknemers geeft aan zijn tijd onderweg nuttig te willen gebruiken.

Verantwoordelijkheid MONO

Voorafgaand aan de MONO-campagne die werknemers aanspreekt, vonden al ongeveer zeven op de tien werkgevers dat er beleid hoort te zijn in het bedrijf dat voorkomt dat werknemers in het verkeer door hun telefoon worden afgeleid. Toch blijkt er alsnog wat te winnen.

Iets meer dan een derde heeft dus maatregelen genomen om smartphonegebruik tijdens zakelijke ritten te voorkomen. 21 procent is hierover in gesprek binnen de organisatie. Bijna drie op de tien werkgevers laten weten geen maatregelen te hebben genomen en dat ook niet van plan te zijn op korte termijn.

Tekst loopt door onder afbeelding

Type maatregelen

De kleine 40 procent die wel actie heeft genomen om de verkeersveiligheid bij werknemers te stimuleren koos er het vaakst voor om gedragsregels in te stellen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de richtlijn dat er onderweg niet wordt gebeld. Soms zijn er afspraken gemaakt over de omgang met spoedgevallen. 17 procent van de respondenten geeft aan gebruik te maken van daarvoor beschikbare tools, zoals een app op de smartphone, en 16 procent deelt tips. Een voorbeeld daarvan is om reistijd op te nemen in de agenda. Ongeveer een op de zeven werknemers heeft intern aandacht gevraagd voor afleiding in het verkeer door de inzet van middelen, zoals posters en trainingen.

Arcadis heeft de werkgevers gevraagd om de genomen maatregelen concreet te maken. Dan blijkt dat werkgevers er vooral voor hebben gekozen om het gesprek met medewerkers aan te gaan over afleiding in het verkeer. Dit heeft 29 procent gedaan. Een op de vijf respondenten uit het onderzoek heeft afspraken gemaakt over welke berichten echt urgent zijn en hoe je met spoedgevallen omgaat en iets kleinere groepen hebben concrete richtlijnen over afleiding in het verkeer in de arbeidsvoorwaarden opgenomen of doelen gesteld om afleiding te voorkomen. Een beperkt deel communiceert ook actief aan klanten, partners en andere relaties dat ze als bedrijf MONO rijden.

Motivatie

Als redenen om dan toch te zorgen dat medewerkers MONO op pad gaan dragen de werkgevers vooral de verkeersveiligheid van de eigen medewerkers en andere wegdeelnemers aan. De besparing van kosten is een tweede motivatie en goed werknemerschap staat met 47 procent op de derde plek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.