Auto's op doorgaande weg Breda, infrastructuur

Mobiliteitsonderzoek: meer zakelijke kilometers ondanks meer thuiswerken

Bron: Inge

Thuiswerken is een blijvend fenomeen. Desalniettemin: vooral berijders van zakenauto’s verwachten voor 2022 een stevige toename van het totaal aantal kilometers tot zelfs gemiddeld 3 procent meer dan vóór corona. Daarvoor zijn meerdere verklaringen te geven. 

Dat blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) op basis van een enquête onder ruim 3.300 zakelijke reizigers en 700 bedrijven. Het onderzoek is een initiatief van vakblad Automobiel Management, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), RDC, NS en RET en wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau VMS | Insight.

Toename bij kleinere wagenparken

Voor de groei van het aantal autokilometers zijn verschillende verklaringen. Goede economische vooruitzichten al dan niet in combinatie met verwachte bedrijfsgroei zijn de belangrijkste aanjagers voor de inzet van extra auto’s. Bovendien speelt de krapte op de arbeidsmarkt mee. Meer dan de helft van de bedrijven verwacht dat een auto van de zaak een werkgever aantrekkelijker maakt.

Twee opmerkingen hierbij: het onderzoek vond plaats voor de recente ontwikkelingen in Oekraïne. Over de effecten hiervan – denk aan de economische vooruitzichten en de hoge brandstofprijzen – kunnen we niets zeggen. En daarnaast: de toename in kilometers wordt relatief vaker gezien bij de kleinere wagenparken; grotere bedrijven met grotere wagenparken werken meer thuis en rijden daardoor minder kilometers.

Werkgever kan patronen doorbreken

De werkgever speelt dus een belangrijke rol om ervoor te zorgen dat hun werknemers niet terugkeren naar hun oude gedrag. “De autoleasesector kan een hele belangrijke rol spelen in slimmere, efficiëntere en flexibelere mobiliteit”, vertelt Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. “Niet alles hoeft met de auto. Waar mogelijk willen we werkgevers helpen om patronen te doorbreken en is de fiets en het OV een goede aanvulling op het mobiliteitspakket. Als de auto wel het beste alternatief is, dan is het een goede zaak dat steeds meer werkgevers gaan voor duurzaam en elektrisch. Van alle zakelijke lease personenauto’s is inmiddels 1 op 4 voorzien van een stekker. Daarmee is de leaseauto een belangrijke schakel in de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark.”

En Jan Jaap Koops, Business Development Manager bij RDC laat weten: “We zien ook de komende jaren de druk op onze branche toenemen door consumententrends, marktontwikkelingen en bedrijfsmatige uitdagingen. Relaties met en kennis over de consument en de mobiliteitsmarkt worden steeds belangrijker, dit biedt volop kansen als je de juiste beslissingen neemt.”

OV-ritten

De OV-reisfrequentie neemt ook toe, maar in mindere mate. Treinreizigers zijn het meest terughoudend om weer te reizen, zij hebben ook het vaakst alternatieven tot hun beschikking. Toch verwacht 85 procent van hen over een jaar weer gebruik te maken van de trein. Voor reizigers met de bus/tram/metro reizigers is dit 76 procent. Voor hen blijkt de fiets een serieus en blijvend alternatief.

Ook al groeit het aantal autokilometers, dat betekent niet dat we op oude voet verder gaan. Steeds meer bedrijven gaan actief aan de slag met hun mobiliteitsbeleid en de vergroening van het wagenpark. De prognose van de bedrijven is dat hun fleet in 2025 zal bestaan uit (gemiddeld) 42 procent volledig elektrisch, 4 procent waterstof elektrisch en 11 procent plug-in hybride. Kostenbesparing, flexibiliteit, keuzevrijheid en duurzaamheid zijn momenteel de belangrijke pijlers onder het zakelijke mobiliteitsbeleid. Dit biedt kansen voor onder andere het mobiliteitsbudget, MaaS, fiets van de zaak en deelauto’s.

Reacties

Het OV kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van zakelijk vervoer. “De accountmanagers van NS Zakelijk spreken dagelijks met bedrijven over hoe hun mobiliteitsbeleid ná corona het beste kan worden ingevuld”, aldus Yfke van der Sloot, lead zakelijke markt NS. “De inzichten uit dit onderzoek helpen ons dit gesprek te voeren. Het verduurzamen van mobiliteitsbeleid, de wens om meer gebruik te maken van OV en deelmobiliteiten en het ontzorgen van de werkgever in dit proces staan daarbij altijd hoog op de agenda. Met onze NS-Business Card in combinatie met onze nieuwe NS Go-dienstverlening kunnen wij bedrijven bij uitstek helpen om een nieuwe duurzame weg in te slaan op het gebied van mobiliteit, waarbij optimale flexibiliteit kan worden geboden.”

Jean Paul Duurland, Manager Marketing, Verkoop & Services RET, is blij met deze resultaten, omdat de vervoerder zo meer inzicht krijgt in waar de behoeften en verwachtingen van de zakelijke reizigers liggen. “We zien de verwachte stijging van de OV-reisfrequentie tegemoet, zeker nu het openbaar vervoer er weer voor iedere reiziger is. Met de Mobiliteitsmanager ondersteunen we bedrijven bij hun mobiliteitsbeleid door flexibel reizen mogelijk te maken en faciliteren we de registratie van het thuiswerken. Hiermee spelen we in op de veranderende mobiliteitsbehoeften.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.