Step in Rotterdam

‘Slim ontwerp infrastructuur cruciaal voor ander reisgedrag’

Lichte, elektrische voertuigen zijn niet alleen duurzamer, maar kunnen bijdragen aan een betere verkeersveiligheid. Zolang er slimme, infrastructurele keuzes worden gemaakt. “Als een deel van de voertuigen op het fietspad beduidend harder rijdt dan mijn kind op een normale fiets, vind ik dat niet erg veilig. Natuurlijk is het beter dan een grote SUV die voorbij scheurt, maar dat veiligheidsaspect blijft bestaan”, denkt Zlato Kregar, beleidsmedewerker bij het directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer van de Europese Commissie. “Het ontwerp van de infrastructuur moet dus heel slim zijn om echt gedragsverandering teweeg te brengen.”

De beleidsmedewerker nam deel aan een politiek panel over lichte, elektrische voertuigen (LEV’s), georganiseerd door de Europese brancheorganisatie LEVA-EU. De brancheorganisatie gelooft sterk in deze voertuigen en in een toekomst waarin mobiliteit licht en elektrisch is. Marian-Jean Marinescu, lid van het Europese Parlement, deelt die overtuiging. “LEV’s zijn belangrijk”, vertelde hij onomwonden. “Deze voertuigen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de noodzakelijke verduurzaming van transport en we moeten het dus stimuleren.”

Plek op de weg

Dit betekent niet dat er geen hindernissen meer op de weg liggen. De inrichting van de infrastructuur is dus een belangrijke. In Nederland speelt natuurlijk ook het vraagstuk waar deze voertuigen precies op de weg horen. Voormalig minister Cora van Nieuwenhuizen kwam met regelgeving voor deze voertuigen, maar daarop kwam kritiek. Consumentenorganisaties vreesden dat het fietspad door het nieuwe toelatingskader juist onveiliger wordt. Wat hoort nu wel en wat hoort juist niet op het fietspad thuis? Kunnen de andere voertuigen op de rijbaan of moet daar ook iets veranderen?

De infrastructuur moet zodanig worden ingericht dat mensen zich veilig voelen. Anders blijft een grote wagen de keuze die reizigers nemen vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen. “Als je in Brussel vraagt waarom mensen in hun auto zitten en niet op de fiets, antwoorden ze vaak dat ze zich niet veilig voelen”, vertelt Lucas Demuelenaere, adviseur mobiliteit en schone lucht voor de Brusselse minister van Milieu en Klimaat. “Met geld en moeite kunnen we ervoor zorgen dat mensen anders gaan reizen.”

Harmonisatie regels

Het gebrek aan duidelijke Europese regelgeving voor deze voertuigen is eveneens lastig. Er zijn momenteel nog verschillende regels en verschillende eisen per land en soms zelfs per stad. Marinescu: “We moeten druk zetten op het Europese Commissie, omdat we regels nodig hebben. We kunnen het opstellen van regels niet aan de verschillende lidstaten overlaten – dan komt er wetgeving die niet is geharmoniseerd in Europa.”

Hij hoefde hierop niet enorm aan te dringen bij Michael Kyriakopoulos, senior expert op het gebied van duurzame mobiliteit voor de Europese Commissie. “Natuurlijk moeten we mensen stimuleren om deze vorm van duurzame mobiliteit te gebruiken en daarvoor moeten wij veiligheid en zekerheid garanderen. Voor het materiaal zelf én voor de infrastructuur. Daarom steun ik het idee om op Europees niveau geharmoniseerde regels te hebben.”

De LEV tegen de SUV

Het thema van de dag was ‘De toekomst is licht en elektrisch’. Maar is dat wel echt zo? Want de verkoop van SUV’s neemt alleen maar toe. In Brussel wordt op drie manieren gewerkt om het aantal auto’s te reduceren, legt de Brusselse adviseur Demuelenaere uit. Allereerst door de invoering van lage emissie-zones. Jaar na jaar zorgt dit ervoor dat er meer schadelijke voertuigen uit de stad worden geweerd. “Daardoor gaan mensen nadenken: heb ik mijn auto nog wel nodig?”

Aanvullend daarop kijkt de stad naar de invoering van een intelligente heffing. Automobilisten gaan betalen voor de hoeveelheid kilometers, het moment dat ze rijden én het vermogen van de auto. “Dan betaal je voor een zware auto waarschijnlijk twee tot drie keer meer dan wanneer je op pad gaat met een licht, elektrisch voertuig. Dit is nog in ontwikkeling, maar het is een veelbelovende route voor het veranderen van het soort voertuigen in de stad”, aldus Demuelenaere.

De laatste ontwikkeling die waarschijnlijk positief uitpakt voor een lichte en elektrische toekomst is de uniforme 30 kilometer. Dit ontmoedigt volgens de adviseur het rijden met een auto in de stad. “Het leven van automobilisten wordt ingewikkelder, want we stimuleren dat mensen in de stad kunnen leven.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.