DRIVE PILOT_Mercedes (bron: Mercedes-Benz)

Duizenden slimme auto’s gaan verkeersonveilige wegen doorgeven

Waar is onderhoud aan de weg nodig omdat het wegdek beschadigd is? Waar ontstaan verkeersonveilige situaties doordat de verkeersborden en belijning niet langer goed zichtbaar is? Dit soort informatie wordt momenteel vooral verzameld door vaststaande sensoren en weginspecteurs die op weg zijn. Slimme auto’s kunnen dit echter ook doen. Door een afspraak tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Mercedes-Benz gaan duizenden slimme auto’s wegbeheerders helpen door ze continu te informeren over de staat van de weg.

Dit kan met de sensoren waarmee intelligente auto’s zijn uitgerust om bestuurders te helpen om comfortabel en veilig te rijden. Die sensoren kunnen ook de kwaliteit van de weg in de gaten houden. Is het bijvoorbeeld te glad, zijn alle verkeersborden nog te lezen of rijden auto’s ergens vaak over een doorgetrokken streep, omdat de bocht daar te scherp is? Dit soort informatie is cruciaal voor wegbeheerders als zij plannen willen maken voor wegonderhoud.

Actueel wegbeeld

Die data komt voor wegbeheerders beschikbaar in de ‘Road Monitor’, waarin wegbeheerders geanonimiseerde data over hun wegen kunnen zien op een dashboard. De informatie uit de slimme auto’s wordt gecombineerd in het dashboard met publieke data, zoals de weersomstandigheden en verkeersongevallen.

Een groot voordeel van deze innovatie is dat er hierdoor een zeer actueel wegbeeld ontstaat. “Door duizenden auto’s van Mercedes-Benz te gebruiken, weten wegbeheerders sneller wat de kwaliteit van hun weg is. Daarom vind ik deze samenwerking een waardevolle toevoeging. De komende twee jaar kunnen alle Nederlandse wegbeheerders de informatie gebruiken, dat financieren we vanuit de Rijksoverheid”, aldus minister Mark Harbers van IenW.

Groot onderhoud voorkomen

Het dashboard helpt wegbeheerders bijvoorbeeld om sneller schade of slijtage in beeld te krijgen, zodat zij dit sneller en efficiënter kunnen verhelpen. Dit zou zelfs groot onderhoud kunnen uitstellen of zelfs voorkomen, omdat de kleine schades eerder worden gerepareerd. De wegen worden dus niet alleen veiliger voor weggebruikers, ook onverwachte hinder wordt voorkomen. De informatie is daarnaast in te zetten om bijvoorbeeld aannemers en strooiploegen efficiënt aan te sturen.

Wegbeheerders kunnen zich nu aanmelden en de informatie is twee jaar gratis inzien en gebruiken. Dit omdat het dashboard in die periode gefinancierd wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In die twee jaar beoordelen het ministerie, Mercedes-Benz en de aangesloten wegbeheerders de toegevoegde waarde van Road Monitor. Het gaat dan om vragen als: Is de informatie voldoende gedetailleerd en betrouwbaar? Hoe kan deze informatie het best worden gedeeld met wegbeheerders? Wat betekent dit voor werkprocessen? En levert het genoeg op? Eind 2023 wordt de balans opgemaakt en wordt de meerwaarde geëvalueerd.

Lees ook:

Data uit straatsensoren helpt Den Bosch met mobiliteitsbeleid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.