Volop plannen om aantal verkeersdoden omlaag te krijgen

Fietshelmen dragen, snelheidslimieten verlagen, fietspaden en wegen veiliger maken, afleiding voorkomen en rustig aan doen op de e-bike. Organisaties in het land doen uiteenlopende suggesties om het aantal verkeersslachtoffers verder omlaag te krijgen. Vorig jaar nam het aantal verkeersdoden iets af: volgens het CBS kwamen 582 mensen om het leven in het Nederlandse verkeer, 28 minder dan een jaar eerder.

De vraag is of de daling structureel is, of vooral komt doordat het rustiger was op de weg door de coronapandemie. Organisaties als Veilig Verkeer Nederland (VVN), de ANWB en ouderenbonden pleiten voor meer gerichte maatregelen.

Volgens VVN moeten bijvoorbeeld de snelheidslimieten op provinciale wegen lager. “Daar vallen veel klappen”, aldus een woordvoerder. Verder moet het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer omlaag, net als het gebruik van mobiele telefoons, zegt de organisatie.

VVN wijst erop dat de helft van de verkeersdoden 60 jaar of ouder was. Relatief vaak gaat het mis bij het fietsen. Ouderen hebben gemiddeld meer moeite om hun balans te bewaren. Het aantal slachtoffers zou dalen als mensen boven de 60 een fietshelm dragen, zegt de woordvoerder.

Fietshelm

Ook directeur Martin Damen van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed die suggestie in een interview met het AD. Hij wees erop dat een helmplicht voor iedereen zo’n tachtig doden per jaar zou schelen. Vooral voor ouderen is een helm volgens hem van belang. “Vanaf hun 55e worden mensen slechter in hun balans. Dan moet je niet te lang wachten met het dragen van een helm. Vanaf je 60e een helm op de fiets? Ik zeg doen.’’

Ouderenorganisatie KBO-PCOB ziet een eventuele helmplicht voor 60-plussers absoluut niet zitten. “We zijn niet tegen een advies om de fietshelm te dragen, maar wel tegen het idee dat de helmplicht alléén voor 60-plussers zou moeten gelden”, aldus directeur Ingrid Rep. “Als je het al wil verplichten, dan voor iedereen. Gelijke fietsers, gelijke helmen.” Ook veel andere organisaties spreken zich uit tegen de fietshelm. Het risico bestaat daardoor dat fietsen beduidend minder aantrekkelijk wordt.

Betere infrastructuur

De organisatie benadrukt verder het belang van goede fietspaden, zonder hobbels. “Denk bijvoorbeeld aan het weghalen van boomwortels onder het fietspad en het aanleggen van schuine stoepranden.” KBO-PCOB heeft ook advies voor mensen op een e-bike. Zij moeten hun snelheid “aanpassen aan de omstandigheden en hun vaardigheden”, klinkt het. “Je kunt er ongemerkt sneller mee rijden dan raadzaam is.”

Ook de ANWB pleit voor het veiliger maken van wegen en fietspaden. Verder zou de organisatie graag zien dat verkeersregels beter gehandhaafd worden om afleiding tegen te gaan.

Bron: ANP

Lees ook:

Laagste aantal autorijders omgekomen in twintig jaar

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Volop plannen om aantal verkeersdoden omlaag te krijgen - VerkeersNet

Volop plannen om aantal verkeersdoden omlaag te krijgen

Fietshelmen dragen, snelheidslimieten verlagen, fietspaden en wegen veiliger maken, afleiding voorkomen en rustig aan doen op de e-bike. Organisaties in het land doen uiteenlopende suggesties om het aantal verkeersslachtoffers verder omlaag te krijgen. Vorig jaar nam het aantal verkeersdoden iets af: volgens het CBS kwamen 582 mensen om het leven in het Nederlandse verkeer, 28 minder dan een jaar eerder.

De vraag is of de daling structureel is, of vooral komt doordat het rustiger was op de weg door de coronapandemie. Organisaties als Veilig Verkeer Nederland (VVN), de ANWB en ouderenbonden pleiten voor meer gerichte maatregelen.

Volgens VVN moeten bijvoorbeeld de snelheidslimieten op provinciale wegen lager. “Daar vallen veel klappen”, aldus een woordvoerder. Verder moet het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer omlaag, net als het gebruik van mobiele telefoons, zegt de organisatie.

VVN wijst erop dat de helft van de verkeersdoden 60 jaar of ouder was. Relatief vaak gaat het mis bij het fietsen. Ouderen hebben gemiddeld meer moeite om hun balans te bewaren. Het aantal slachtoffers zou dalen als mensen boven de 60 een fietshelm dragen, zegt de woordvoerder.

Fietshelm

Ook directeur Martin Damen van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) deed die suggestie in een interview met het AD. Hij wees erop dat een helmplicht voor iedereen zo’n tachtig doden per jaar zou schelen. Vooral voor ouderen is een helm volgens hem van belang. “Vanaf hun 55e worden mensen slechter in hun balans. Dan moet je niet te lang wachten met het dragen van een helm. Vanaf je 60e een helm op de fiets? Ik zeg doen.’’

Ouderenorganisatie KBO-PCOB ziet een eventuele helmplicht voor 60-plussers absoluut niet zitten. “We zijn niet tegen een advies om de fietshelm te dragen, maar wel tegen het idee dat de helmplicht alléén voor 60-plussers zou moeten gelden”, aldus directeur Ingrid Rep. “Als je het al wil verplichten, dan voor iedereen. Gelijke fietsers, gelijke helmen.” Ook veel andere organisaties spreken zich uit tegen de fietshelm. Het risico bestaat daardoor dat fietsen beduidend minder aantrekkelijk wordt.

Betere infrastructuur

De organisatie benadrukt verder het belang van goede fietspaden, zonder hobbels. “Denk bijvoorbeeld aan het weghalen van boomwortels onder het fietspad en het aanleggen van schuine stoepranden.” KBO-PCOB heeft ook advies voor mensen op een e-bike. Zij moeten hun snelheid “aanpassen aan de omstandigheden en hun vaardigheden”, klinkt het. “Je kunt er ongemerkt sneller mee rijden dan raadzaam is.”

Ook de ANWB pleit voor het veiliger maken van wegen en fietspaden. Verder zou de organisatie graag zien dat verkeersregels beter gehandhaafd worden om afleiding tegen te gaan.

Bron: ANP

Lees ook:

Laagste aantal autorijders omgekomen in twintig jaar

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.