Driehonderd studenten testen nieuw reisproduct

bron: Flytz

Met een studentenreisproduct kunnen studenten gratis reizen met de bus, tram, metro en trein. Maar het aanbod van vervoersmiddelen in de stad verandert en de voorkeuren van studenten veranderen mee. Na drie decennia lijkt het dus tijd voor een aanpassing van het bestaande product. Driehonderd studenten testen sinds dinsdag de mobiliteitsapp Moves uit, waarbij zij op basis van een persoonlijk budget zowel OV als deelvervoer kunnen boeken, plannen en betalen. 

Het is een initiatief van de (oud-)studenten achter start-up Flytz en Moves, in samenwerking met de gemeente Rotterdam en Zuid-Holland Bereikbaar. Samen hebben zij gewerkt aan een MaaS-product voor studenten, waarbij die studenten de keuze krijgen uit veel meer vervoersmiddelen. Die kunnen zij – net zoals het OV – tijdens deze proef gratis gebruiken.

Persoonlijk budget

Onbegrensd is dat niet. De deelnemers krijgen tijdens de drie maanden durende proef een persoonlijk budget en kunnen in de app zien hoeveel geld ze nog over hebben. Dat is bewust, legt Renske Wytzes van start-up Flytz uit.  De budgetten zijn namelijk vastgesteld op basis van het huisadres en het adres van de opleiding per student. Op basis daarvan is aan hen een bedrag toegekend, maar dat is niet voldoende om bijvoorbeeld elke dag met de duurste vervoersmiddel te reizen. Wytzes: “We willen de deelnemers stimuleren om na te denken hoe ze reizen en welke vervoersmiddelen ze gebruiken.”

Interesse hiervoor lijkt er in ieder geval genoeg te bestaan onder studenten. Voor de proef hadden zich 4.000 geïnteresseerden aangemeld. Volgens de initiatiefnemers zijn de 700.000 studenten in Nederland dan ook een belangrijke potentiële gebruikersgroep voor Mobility as a Service (MaaS). Daarnaast zou het toevoegen van innovatieve mobiliteitsdiensten aan het studentenreisproduct kunnen bijdragen aan groene en leefbare steden.

Breed mobiliteitsaanbod

De proef is mede bedoeld om studenten te wijzen op het bestaan van deelmobiliteit en ze hier kennis mee te laten maken. “Verschillende onderzoeken van onder andere de TU Delft tonen aan dat hoe meer vervoerskeuzes er beschikbaar zijn, hoe minder snel iemand de auto pakt. Door studenten een product te geven dat beter aansluit op hun reisbehoefte, laat je ze kennis maken met alle voordelen die een breed mobiliteitsaanbod met zich meebrengt”, vertelt mede-oprichter Joost Wilmink.

In de app worden de studenten actief gewezen op het beschikbare aanbod en de initiatiefnemers houden nu bij wat voor effect dit heeft op de vervoersmiddelen die worden gekozen en de reismethodes. “We onderzoeken de verandering in het reisgedrag en hoe de gebruikservaring van het studentenreisproduct verandert wanneer de student zelf gaat nadenken over hoe hij of zij het budget zo goed mogelijk kan besteden”, aldus Wilmink. Uiteindelijk is het de hoop dat studenten de aankoop van een auto na hun afstuderen wellicht uitstellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.