Snappcar

Particulier autodelen steeds populairder

Het gebruik van particuliere deelauto’s is in het eerste kwartaal van 2022 met 25% gestegen vergeleken met vorig jaar. Nu mensen na corona weer meer op pad gaan, kiezen zij vaker voor een deelauto van buren in de wijk. Goed nieuws, want autodelen is volgens autodeelplatform SnappCar in 2030 hét middel om de omslag te maken naar duurzaam vervoer van A naar B.

Vooral in Rotterdam (33%) en Den Haag (32%) groeit het aantal autodelers gestaag, blijkt uit cijfers van SnappCar. Amsterdam blijft met circa 11% iets achter. CEO Erik Rutten: “Met de lockdowns achter de rug hechten mensen minder aan een eigen auto voor de deur. Na de standaard leasebak kiezen velen nu voor gedeeltelijk gemak door het gebruik van fiets, openbaar vervoer en deelauto te combineren. Dat scheelt ook in de hoge benzinekosten. Dat is een positieve wending, want autodelen bespaart 10-15% extra CO2-uitstoot en voorkomt nog meer nodeloos geparkeerd blik in de stad. Waarom zou je je blauw blijven betalen voor een auto die meer dan 23 uur per dag stilstaat?”

Autodelen is onmisbaar
Tussen 2012 en 2022 is het aantal personenauto’s met 14% gestegen naar 8,9 miljoen, blijkt uit cijfers van het CBS. In 2030 zijn dat tien miljoen auto’s. Die kunnen dan weliswaar allemaal elektrisch zijn, maar onze wegen, parkeergarages, windmolens en zonnepanelen kunnen deze groei hoogstwaarschijnlijk niet aan. Bovendien vergt het bouwen van al deze elektrische auto’s veel extra CO2-uitstoot.

Rutten: “Het groeiend aantal auto’s valt niet bij te benen. Het is een doodlopende weg. Autodelen is een onmisbare puzzelstuk om de omslag te maken naar duurzaam vervoer van A naar B.”

Eén deelauto vervangt ongeveer acht auto’s in privébezit. Die staan gemiddeld 23 uur stil per dag op een parkeerplek van circa 12,5 m². Het gaat dus om een besparing van bijna 100 vierkante meter aan parkeerplekken. Die ruimte is wellicht beter te gebruiken voor een speeltuin, een strook groen of een eengezinswoning.

Rijkswaterstaat

Recent onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat bevestigt dat veel winst valt te boeken door het beter deelbaar maken van de huidige vloot. Met de inbouw van sleutelloze technologie in auto’s van particulieren hoeft geen sleuteloverdracht plaats te vinden. Dat maakt het huren tussen buren eenvoudiger en sneller.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Jacques Geluk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.