Regels elektrische steps
Light Electric Vehicles

Elektrische step regels: wat mag er in Nederland eigenlijk al?

De elektrische step is erg populair, maar is in Nederland nog steeds verboden. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg - EENMALIG GEBRUIK

Elektrische steps zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Steeds meer mensen zien de voordelen in van de compacte en lichte voertuigen, waarmee je je ook nog snel verplaatst. Maar, is een elektrische step legaal? En wat zijn op dit moment eigenlijk de e-step regels in Nederland? Wij zetten het voor je op een rijtje.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de meeste elektrische steps zijn verboden in Nederland. Dit type voertuig wordt gezien als motorvoertuig en moet daarom aan bepaalde eisen voldoen. Die eisen zijn in alle landen van Europese Unie hetzelfde, maar omdat er nog geen EU-regelgeving is voor elektrische steps, is het voor producenten niet mogelijk goedkeuring te krijgen voor e-steps op de openbare weg. In landen die nationale wetgeving opgesteld hebben, mogen steps wel legaal gebruikt worden. Dit is het geval in bijna alle landen, behalve dus in Nederland.

In Nederland mogen alleen innovatieve voertuigen die zijn aangewezen als ‘bijzondere bromfiets’, op de openbare weg. Op dit moment hebben 16 voertuigen dit label, waaronder de Segway en de Swing. Deze voertuigen zijn dus voor de wet een snor- of een bromfiets. Daarom gelden hiervoor dezelfde wetten en (verkeers)regels, namelijk dat je minimaal 16 jaar oud moet zijn, dat je de step moet verzekeren en je je aan de maximumsnelheid van 18 km/u houdt.

Met voertuigen die dit label niet hebben, het gros van de e-steps dus, mag je alleen op eigen terrein rondrijden. Bestuurders die met een illegale e-step op de openbare weg rijden, riskeren een boete van 360 euro. Ook kan de e-step in beslag worden genomen. En, niet onbelangrijk, bij een ongeval is de bestuurder onverzekerd, met alle (financiële) gevolgen van dien.

Lichte Elektrische Voertuigen

E-steps vallen in de categorie Lichte Elektrische Voertuigen (LEV’s). Ook elektrische scooters, monowheels, personal transporters (zoals Segway) en balanceerboards zonder stuur (skateboard en hoverboard), horen in dit rijtje thuis.

Er zijn minimum vereisten waar een elektronische step aan moet voldoen. Een e-step moet een stuur, een verzekeringsplaatje of sticker, een voertuigidentificatienummer (VIN), verlichting en rode en witte reflectoren hebben, zo blijkt uit informatie van de Rijksoverheid.

LEV-kader

Voor LEV’s is (nog) geen Europese typegoedkeuring vereist. Om de regelgeving rond LEV’s eenduidig te krijgen en de verkeersveiligheid te waarborgen, werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) samen aan een nationaal toelatingskader voor dit type voertuigen: het LEV-kader. Het LEV-kader stelt gerichte eisen aan de techniek, de gebruiker en de inpassing in het bestaande verkeer. Hiermee kunnen LEV’s veilig worden toegelaten tot de weg en legaal gebruikt worden in de openbare ruimte.

Het streven van het Ministerie van IenW om het LEV-kader per 1 januari 2023 in werking te laten treden, bleek ‘te ambitieus’, zo staat in een beslisnota te lezen. De nota wordt waarschijnlijk pas in 2023 inhoudelijk behandeld door de Tweede Kamer, waardoor de verwachting is dat e-steps in Nederland in ieder geval niet voor 2024 legaal zullen zijn.

Aanschaf ontmoedigd

Op dit moment rijden er 405.000 LEV’s rond in Nederland, waarvan 117.000 elektrische steps, blijkt uit marktonderzoek van Multiscope. De totale stijging aan LEV’s is 42.000 vergeleken met vorig jaar. De wettelijke beperkingen zijn volgens Multiscope een logische verklaring van deze beperkte stijging. Ook de aanschaf van dit type voertuigen kan ontmoedigd worden, door de beperkingen. Drie op de tien Nederlanders wil niet binnen een jaar, maar wel op termijn een licht elektrisch voertuig kopen, aldus het marktonderzoek.

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

2 reacties op “Elektrische step regels: wat mag er in Nederland eigenlijk al?”

Andrei Hu|12.08.22|10:14

I think because that would not be in their best interest.

Henk Van Der Zanden|11.08.22|10:51

Waarom wotdt de RDW toegelaten step met de 5 seconden power niet genoemd?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.