Station Nijmegen
Deelmobiliteit

Nijmegen in zee met vier deelvervoeraanbieders

In Nijmegen hebben aanbieders Felyx, Check, Go Sharing en Bolt een vergunning gekregen hun deelscooters- en fietsen te verspreiden. Flickr, 2017

Inwoners van Nijmegen hebben vanaf nu de mogelijkheid om met een deelfiets- of scooter van vier verschillende deelvervoeraanbieders op hun plek van bestemming te komen. De stad heeft Felyx en Check toestemming gegeven voor het plaatsen van ieder honderd deelscooters. GO Sharing en Bolt ontvingen een vergunning voor tweehonderd fietsen per aanbieder.

In navolging van tientallen andere Nederlandse steden, laat ook Nijmegen deelvervoeraanbieders toe binnen de stadsgrenzen. De reden dat hier langer mee gewacht is, komt volgens een woordvoerder omdat Nijmegen ‘getracht heeft zorgvuldig te selecteren op kwaliteit’. “We hebben de markt uitgedaagd om met goede plannen te komen om enerzijds overlast te voorkomen, en anderzijds bij te dragen aan de doelen van de stad.” Verder speelde in Nijmegen ook het eHubs-pilot, waardoor er al onder meer al deelfietsen en deelbakfietsen op straat staan. “Die ervaringen hebben we meegenomen bij het opstellen van de vergunningen.”

Verrommeling

De gemeente heeft bij de uitgifte van vergunningen verschillende aanbieders vergeleken. Zo is er gekeken naar de meeste ervaring voor het voorkomen van overlast. Veelgehoorde kritiek van het grote aanbod aan deelvervoer is namelijk ‘verrommeling’ van het straatbeeld. Om dit te voorkomen worden op drukkere locaties speciale parkeerplekken gerealiseerd. Denk aan de binnenstad, de stations en de campus Heyendaal. “Rondom die plekken kan de rit dan niet beëindigd worden, maar moet hij op een van deze verzamelplekken worden achtergelaten.”

Ook geven de aanbieders een prikkel (10% korting of spaarpunten) om de deelscooters en deelfietsen op een eHub achter te laten waar nog plek is. Fietsen of scooters die te lang geparkeerd staan, worden daarnaast tegen een lager tarief aangeboden. “Gebruikers kunnen dat in de app zien, waardoor ze die scooter of fiets sneller meenemen.”

Einde-rit-foto

“Verder werken de aanbieders met een einde-rit-foto. Dat betekent dat je aan het eind van de rit een foto maakt hoe je het voertuig hebt achtergelaten. Als gemeente zullen we er streng op zijn dat deze foto’s goed worden gecontroleerd en ernaar gehandeld wordt.” Daarnaast zijn er ook harde presentatie-afspraken gemaakt over hoe snel een voertuig na een melding door de aanbieder verwijderd moet worden.

Ieder kwartaal gaat de gemeente met de aanbieders kijken naar het gebruik van de vormen van deelmobiliteit en de bijdrage aan de gewenste doelen.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.