A4 pilot Zuid-Holland Bereikbaar
Zuid-Holland Bereikbaar

Pilot: automobilisten A4 bij Leiden krijgen wisselend rijadvies

Een deel van de automobilisten ander rijadvies geven, zou de doorstroming positief beïnlvoeden.Zuid-Holland Bereikbaar, 2022

Op de A4 bij Leiden richting Amsterdam is een pilot gestart om de doorstroming van verkeer te verbeteren. Een deel van de automobilisten krijgt in de ochtendspits het advies om de parallelbaan te gebruiken, waardoor er een betere verdeling ontstaat tussen verkeer over de hoofdrijbaan en de parallelbaan. De pilot is een initiatief van Rijkswaterstaat, de TU Delft en Zuid-Holland Bereikbaar, in samenwerking met Flitsmeister.

De mogelijkheid om op de A4 te bewegen tussen hoofdrijbaan en parallelbaan zorgt voor veel onrust. “Om die reden leent deze drukke weg zich goed voor het uitvoeren van de pilot”, legt Monique Monster van Zuid-Holland Bereikbaar uit. Een deel van de Flitsmeister-gebruikers krijgt in de ochtendspits het advies de parallelbaan te nemen richting Amsterdam.

Pionieren

Gedurende de pilot, die tot eind november loopt, wordt gemonitord of er zichtbaar effect is op de doorstroming. Ook wordt gekeken welk deel van de automobilisten de adviezen opvolgt en wat de ideale grootte van de groep automobilisten is om het advies aan te geven. De meldingen worden op dit moment aan een beperkte groep Flitsmeister-gebruikers gegeven, omdat het voor de doorstroming beter is als maar een kleine extra groep de parallelbaan gebruikt in plaats van de hoofdrijbaan.

“We zijn een beetje aan het pionieren”, vertelt Monster. “Je kunt je met wat boerenverstand voorstellen dat deze maatregel files vermindert. Maar wij zijn natuurlijk benieuwd of je dit ook in de cijfers gaat terugzien. We verwachten eind oktober al een beeld te kunnen schetsen van de gevolgen van de maatregel.”
Als de pilot een succes blijkt kan deze maatregel breder worden ingezet bij hoofd- en parallelrijbanen door heel Nederland.

Data-analyses

Het gezamenlijke project is gestart met data-analyses. Daarin is onderzocht wat de specifieke problemen op dit gedeelte van de weg zijn en welke oorzaken, waaronder rijgedrag, daarvoor te vinden zijn. Voor deze analyses is gebruik gemaakt van geanonimiseerde data van Flitsmeister en van detectielussen in de weg. Op basis van deze analyses zijn oplossingen bedacht die met verkeerssimulaties zijn getest. Deze simulaties brachten onder meer inzicht in hoeveel automobilisten welk advies zouden moeten krijgen om de algehele doorstroming te verbeteren.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.