
Interview gedragspsycholoog
“Er is een wereld te winnen om automobilist OV in te krijgen”
Gedragspsycholoog Esther Timmermans ziet ruimte voor een grote groep automobilisten, om ze het OV in te krijgen.Foto: Shift
Volgens gedragspsycholoog Esther Timmermans is er een wereld te winnen om de automobilist het openbaar vervoer in te krijgen. Door subgroepen te bepalen van verschillende potentiële OV-gebruikers, kun je met gerichte analyse reisgedrag beïnvloeden, zo legde ze gisteren uit tijdens een workshop op de OV Expo ’22 in Houten.
Verder lezen?
Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.
Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.
Bent u al abonnee van VerkeersNet?
En uitbouw metro A’dam moet on-top-of zijn, want het OV zit al aardig vol. Dus moeten we automobilisten naar het OV jagen, terwijl die geen capaciteit heeft? Dus eerst zorgen voor capaciteit en zorgen dat dit naadloos aansluit met een goede OV-backbone voor MRA, van Almere tot Zandvoort. Ipv https://www.ovpro.nl/metro/2020/07/15/vraag-om-meer-samenhang-bij-amsterdamse-ov-projecten/
De automobilist wil inderdaad flexibiliteit, (ongeveer) dezelfde reistijd zonder veel verlies van comfort. Daarom zou het goed zijn om rond A’dam het metronet verder uit te bouwen. Helpt ook bij de elektrificatie van het transport, want veel mensen gaan nu nog geen elektrische auto kopen (maar rijden hun benzineauto op). Kijk hoe steden met vergelijkbaar inwoneraantal doet ivm METROpoolregio A’dam: Stockholm en Vancouver werken jaren systematisch aan uitbouw van metro en hebben ook meer netwerk.