GOW30

Eerste ‘grote’ weg in Rotterdam heringericht naar 30 km/u

Wethouder Vincent Karremans in gesprek met bewoners over de snelheidsaanpassing van de Walenburgerweg. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Een feestelijke bijeenkomst vandaag op de Walenburgerweg in Rotterdam. De bordjes met 50 km/u werden vervangen door bordjes met 30 km/u. Ook is de weg opnieuw geasfalteerd en zijn er lage drempels toegevoegd. De Walenburgse weg is de eerste straat van de welbekende GOW30, de gebiedsontsluitingsweg 30. Wethouder Vincent Karremans is tevreden. “Het is een belangrijke stap in ons plan de wegen veiliger te maken.”

Een petitie van bewoners, lobby van de fietsersbond en een actieve wijkraad hebben de Walenburgerweg bovenaan op de lijst gekregen. Op de lijst van wethouder Karremans staan veel meer straten waar plannen liggen om de snelheid naar 30 km/u te verlagen. Dat de Walenburgerweg als eerste is aangepakt, stelt de wijkraad tevreden.

Bekeuren

“Er zijn heel veel middelbare scholen en scholieren die hier fietsen”, zegt voormalig wijkraadslid en bewoner Elske Schreuder. “Ook het Centraal Station ligt om de hoek. Dus dit kruispunt en deze weg worden heel veel gebruikt. Ook is het een soort sluiproute voor veel automobilisten. Die denken hier even binnendoor hard door te kunnen rijden, die hoeven hier helemaal niet in de wijk te zijn, maar rijden door naar de dierentuin en naar Delfshaven.”

“Onze gang ligt helemaal onder het zand”, zegt Schreuder lachend. “Maar het asfalt is in ieder geval gelukt. De kleur is veranderd en de breedte van de weg is aangepast, ook zijn er kleine drempels toegevoegd. Er hoeven geen politieagenten langs de kant komen te staan om te bekeuren want dat heeft toch geen zin. Je kunt veel beter de weg aanpassen zodat de bestuurders niet harder kunnen rijden.”

Toch is niet iedereen tevreden met de aanpassingen. “Ik kan niet iedereen tevreden stellen”, zegt Karremans. “Bijvoorbeeld de RET en de politie zijn niet blij met de stadsbrede verlaging van de snelheid naar 30 km/u. Maar goed, je moet kijken naar de invloed op de verkeersveiligheid en dat allemaal samen afwegen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.