bereikbaarheid

Planbureau: zonder auto ben je vaak lang onderweg

De snelweg A58 Nabij knoopunt de Baars in Tilburg. Foto: Wikipedia/Gijs Franken.

Zonder auto is het vaak erg lastig om op je werk te komen of bepaalde voorzieningen te bereiken. Zeker buiten de stadscentra ben je met de fiets of het openbaar vervoer vaak veel langer onderweg, hebben onderzoekers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) uitgezocht.

Zo zouden drie op de tien ouderen binnen een half uur geen enkel ziekenhuis kunnen bereiken als ze geen auto bezitten. Ruim een op de tien zou het ook niet binnen drie kwartier kunnen.

Bij jongeren die naar school gaan is de reistijd ook soms erg lang. Een tiende van de jongeren heeft met de fiets meer dan een half uur nodig om op zijn vmbo- of vbo-school te komen. Bij het havo en vwo is 17 procent fietsend langer dan een half uur onderweg. Met het openbaar vervoer duurt het dan vaak nog langer, aldus het PBL.

Bestrijden van file

Volgens Jeroen Bastiaanssen, onderzoeker vervoersbeleid bij het PBL, is het onderzoek bedoeld om overheden betere afwegingen te laten maken. In de praktijk zou vervoersbeleid nu te veel beperkt zijn tot het bestrijden van files en het zorgen voor een betere doorstroming.

Maar daarmee raakt de bereikbaarheid van allerlei voorzieningen, wat ook heel belangrijk zou moeten zijn, volgens de adviseur van de overheid, naar de achtergrond. “Bereikbaarheid is gedeeltelijk het gevolg van politieke keuzes”, aldus Bastiaanssen, die wil dat beleidsmakers zich dit meer realiseren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van vliet

Bron: ANP

2 reacties op “Planbureau: zonder auto ben je vaak lang onderweg”

Pat Rick|31.10.22|17:38

De Randstad moet men gaan naar integrale OV-oplossingen met hoogfrequent en hoogwaardig OV. Het beste is om metro/Randstadrail tot de backbone van het OV in de westelijke Randstad te maken: frequenties tot 20 a 30 per uur op de dikste lijnen (en bij evenementen). Deze worden gevoed door bussen (zoals HOV / BRT), die dus NIET de backbone moeten zijn (want te langzaam, sub-standaard). Daarom N/Z-lijn doortrekken, IJmeerlijn, metro Zaanstad. Zal ook helpen tegen stikstof, fijnstof, geluid en files.

Pat Rick|31.10.22|17:32

Het is al langer bekend dat de leefbaarheid op het platteland onder druk staat omdat het OV daar is afgebouwd. En men zich de laatste jaren heeft geconcentreerd op de ‘dikke lijnen’ in en rond de stadscentra. Daarbuiten probeert men nog met buurtbusjes enig OV te bieden, maar de frequenties zijn te laag. Het is duidelijk dat het OV anders moet worden georganiseerd. Op het platteland moet men gaan naar platte organisatie, met zo veel mogelijk chauffeurs die direct bijdragen aan de dienstverlening

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.