
Methode om snelheidslimiet te bepalen voldoet niet
Van de acht wegkenmerken waarvan tot nu toe werd aangenomen dat ze de geloofwaardigheid van een snelheidslimiet beoordelen, blijken er slechts drie dit daadwerkelijk te doen. Een validatie-onderzoek dat SWOV naar het eigen VSGS-instrument heeft uitgevoerd, laat dit zien. SWOV beveelt wegbeheerders aan om de geloofwaardigheid van snelheidslimieten aan de hand van deze drie kenmerken te bepalen. De kenmerken zijn: het wegbeeld, de rijbaanbreedte en de (lengte van de) rechtstanden. Projectleider Govert Schermers geeft een toelichting.
Verder lezen?
Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.
Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.
Bent u al abonnee van VerkeersNet?
Zijn snelheidsgedrag en ‘veiligheids-zelfbeeld’ van bestuurders geloofwaardig en veilig?! Dat valt tegen. Zie de radio-filemeldingen elk uur van talrijke botsingen op de ‘veilige’ autosnelwegen. Zelfoverschatting, de waanzinnig goede wegligging van moderne auto’s en onzinnig hoge beschikbare power onder de rechtervoet zijn de echte factoren, niet het wegbeeld! Of: hoe breder hoe onveiliger? Verhoging van limieten is geen oplossing daarvoor, reactiesnelheid wordt niet korter als het harder gaat.