Geloofwaardigheid snelheidslimiet
SWOV-rapport

Methode om snelheidslimiet te bepalen voldoet niet

Van de acht kenmerken die gebruikt worden om de geloofwaardige snelheidslimiet te bepalen, blijken er vijf niet relevant. ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz, 2022

Van de acht wegkenmerken waarvan tot nu toe werd aangenomen dat ze de geloofwaardigheid van een snelheidslimiet beoordelen, blijken er slechts drie dit daadwerkelijk te doen. Een validatie-onderzoek dat SWOV naar het eigen VSGS-instrument heeft uitgevoerd, laat dit zien. SWOV beveelt wegbeheerders aan om de geloofwaardigheid van snelheidslimieten aan de hand van deze drie kenmerken te bepalen. De kenmerken zijn: het wegbeeld, de rijbaanbreedte en de (lengte van de) rechtstanden. Projectleider Govert Schermers geeft een toelichting.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

1 reactie op “Methode om snelheidslimiet te bepalen voldoet niet”

Martin Kroon|17.11.22|23:37

Zijn snelheidsgedrag en ‘veiligheids-zelfbeeld’ van bestuurders geloofwaardig en veilig?! Dat valt tegen. Zie de radio-filemeldingen elk uur van talrijke botsingen op de ‘veilige’ autosnelwegen. Zelfoverschatting, de waanzinnig goede wegligging van moderne auto’s en onzinnig hoge beschikbare power onder de rechtervoet zijn de echte factoren, niet het wegbeeld! Of: hoe breder hoe onveiliger? Verhoging van limieten is geen oplossing daarvoor, reactiesnelheid wordt niet korter als het harder gaat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Methode om snelheidslimiet te bepalen voldoet niet - VerkeersNet
Geloofwaardigheid snelheidslimiet
SWOV-rapport

Methode om snelheidslimiet te bepalen voldoet niet

Van de acht kenmerken die gebruikt worden om de geloofwaardige snelheidslimiet te bepalen, blijken er vijf niet relevant. ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz, 2022

Van de acht wegkenmerken waarvan tot nu toe werd aangenomen dat ze de geloofwaardigheid van een snelheidslimiet beoordelen, blijken er slechts drie dit daadwerkelijk te doen. Een validatie-onderzoek dat SWOV naar het eigen VSGS-instrument heeft uitgevoerd, laat dit zien. SWOV beveelt wegbeheerders aan om de geloofwaardigheid van snelheidslimieten aan de hand van deze drie kenmerken te bepalen. De kenmerken zijn: het wegbeeld, de rijbaanbreedte en de (lengte van de) rechtstanden. Projectleider Govert Schermers geeft een toelichting.

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

1 reactie op “Methode om snelheidslimiet te bepalen voldoet niet”

Martin Kroon|17.11.22|23:37

Zijn snelheidsgedrag en ‘veiligheids-zelfbeeld’ van bestuurders geloofwaardig en veilig?! Dat valt tegen. Zie de radio-filemeldingen elk uur van talrijke botsingen op de ‘veilige’ autosnelwegen. Zelfoverschatting, de waanzinnig goede wegligging van moderne auto’s en onzinnig hoge beschikbare power onder de rechtervoet zijn de echte factoren, niet het wegbeeld! Of: hoe breder hoe onveiliger? Verhoging van limieten is geen oplossing daarvoor, reactiesnelheid wordt niet korter als het harder gaat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.