File Tilburg
Kilometerheffing

‘Rekeningrijden kan leiden tot driehonderdduizend extra auto’s’

De invoering van rekeningrijden zou leiden tot meer auto's.GijsFrankenTK / Creative Commons, 2020

Door de invoering van rekeningrijden komen er honderdduizenden auto’s in Nederland bij. De kilometerheffing maakt auto’s namelijk een stuk goedkoper voor mensen die weinig rijden. Veelrijders zijn met de taks juist duurder uit en dan schieten de tarieven na de invoering van rekeningrijden waarschijnlijk ook nog flink omhoog.

Dat blijkt uit een onderzoek van drie bureaus in opdracht van de ministeries van Financiën en Infrastructuur & Waterstaat, meldt De Telegraaf. Het kabinet wil de kilometerheffing in 2030 invoeren. Het doel daarvan is om de inkomsten uit belastingen voor autorijders op peil te houden. Ook moet hun CO2-uitstoot omlaag.

Maar tot minder auto’s zal de invoering van rekeningrijden niet leiden. Sterker nog: onderzoekers verwachten dat het wagenpark juist gaat groeien. Vooral een tweede auto raakt dan in trek. De kilometerteller van zo’n extra ’boodschappenwagen’ loopt namelijk niet zo hard op. “Autobezit wordt goedkoper en autogebruik duurder”, concluderen de onderzoekers. Het kan volgens hen leiden tot driehonderdduizend extra wagens in Nederland.

Slag om de arm

Vorig jaar concludeerde het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) nog dat in welke vorm het rekeningrijden in 2030 ook wordt ingevoerd, files wel degelijk kunnen verminderen en het positief uitpakt voor de reductie van schadelijke uitstoot. Tegelijkertijd houdt het planbureau een slag om de arm. “Het effect van betalen naar gebruik zal in 2030 nog niet volledig tot uiting komen. Naar verwachting duurt het een aantal jaren voordat het gedragseffect volledig is.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.