Wielrennen Ouder Amstel

Slim gebruik van ‘Strava-taal’ stuurt wielrenner andere kant op

Met opvallende asfaltstickers worden wielrenners verleid om niet door de krappe Dorpsstraat in Ouderkerk aan de Amstel te rijden. ANDC

Groepen racende wielrenners die op zonnige dagen dwars door de dorpskern rijden: het is voor plaatsen die vlak bij populaire fietsroutes liggen een doorn in het oog. Zo ook in het Noord-Hollandse Ouderkerk aan de Amstel, waar het rondje Ronde Hoep populair is bij menig renner. Maar opvallende asfaltstickers en slim gebruik van de populaire wielrenapp Strava, waren genoeg om 70% van de wielrenners voor een alternatieve route te laten kiezen.

De smalle Dorpsstraat, waar ondernemers, winkelend publiek, autoverkeer en bestemmingsverkeer voor laden en lossen samenkomen, werd het toneel van frustraties en gevaarlijke situaties over en weer. De gemeente Ouder-Amstel schakelde daarom in 2020 de hulp in van het creatieve gedragsbureau ANDC en onderzoeks-/ adviesbureau Dijksterhuis & van Baaren voor een pilotonderzoek, om de wielrenners uit de dorpskern van Ouderkerk aan de Amstel te leiden. Naar aanleiding van een Quickscan Verkeersveiligheid, mede gefaciliteerd door Vervoerregio Amsterdam, is uitgebreid onderzoek gedaan naar de locatie en het gedrag van wielrenners in relatie tot andere weggebruikers.

‘King of the Mountain’

Dat leverde een strategie op die aansluit bij de Stravagebruikers. Voor wie niet bekend is met ‘Strava-taal’: als je de snelste renner op een bepaald traject bent, mag je jezelf ‘King of de Mountain’ (KOM) noemen. De adviesbureaus gebruikten die terminologie om de interventie tot een succes te maken. “Door borden en uitingen te ontwerpen waarmee de renner wordt aangesproken in de taal die Strava spreekt, worden ze op een laagdrempelige en positieve manier verleid een andere weg te kiezen”, zo was de gedachte.

De markeringen zijn een zomer lang getest, doorgaans het meest actieve wielrenseizoen. Daarna werd een enquête gehouden waaruit bleek dat 70 procent van de wielrenners niet meer door de Dorpsstraat fietste. Ook de beleefde veiligheid in de straat verbeterde. Op basis van deze positieve resultaten besloot de gemeente Ouder-Amstel afgelopen jaar om de markeringen permanent aan te laten brengen door gedragsbureau ANDC en uit te breiden naar een groter gebied.

Wielrennen Ouderkerk aan de Amstel
Het KOM-beeldmerk spreekt wielrenners op een positieve en laagdrempelige manier aan.

Het resultaat werd tijdens het Kenniscafé ‘Spreiden van fietsstromen’ van het CROW aangehaald als voorbeeld van een effectieve gedragsinterventie. Deze specifieke casus biedt algemene lessen, om gewoontegedrag te doorbreken. Een opvallende verandering in de omgeving, zoals een aansprekende asfaltsticker of een felgekleurd bord, kunnen er al voor zorgen dat weggebruikers zich anders gaan gedragen. Ook de timing van de interventie is iets om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld aan het begin van een schooljaar of sportseizoen, zodat de gewoonten nog niet hardnekkig ingesleten zijn.

Alternatieve route drukker

Een mooi resultaat, maar de onderzoekers signaleerden wel dat de alternatieve route een stuk drukker is geworden. Een belangrijke les is dus ook dat je van tevoren na moet gaan wat de capaciteit is van zo’n route en dat je je er bewust van bent dat je het probleem mogelijk verplaatst. Ron Ghijssen van ANDC erkent dat dit een risico is van de interventie. “Maar in dit specifieke voorbeeld heeft de gemeente besloten dat de mate van overlast op die alternatieve route niet opweegt tegen de overlast die daarvoor ervaren werd. Alles afwegende is dit de meest suboptimale manier om de veiligheid van zowel wielrenners als bewoners in de Dorpsstraat te waarborgen.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Slim gebruik van 'Strava-taal' stuurt wielrenner andere kant op - VerkeersNet
Wielrennen Ouder Amstel

Slim gebruik van ‘Strava-taal’ stuurt wielrenner andere kant op

Met opvallende asfaltstickers worden wielrenners verleid om niet door de krappe Dorpsstraat in Ouderkerk aan de Amstel te rijden. ANDC

Groepen racende wielrenners die op zonnige dagen dwars door de dorpskern rijden: het is voor plaatsen die vlak bij populaire fietsroutes liggen een doorn in het oog. Zo ook in het Noord-Hollandse Ouderkerk aan de Amstel, waar het rondje Ronde Hoep populair is bij menig renner. Maar opvallende asfaltstickers en slim gebruik van de populaire wielrenapp Strava, waren genoeg om 70% van de wielrenners voor een alternatieve route te laten kiezen.

De smalle Dorpsstraat, waar ondernemers, winkelend publiek, autoverkeer en bestemmingsverkeer voor laden en lossen samenkomen, werd het toneel van frustraties en gevaarlijke situaties over en weer. De gemeente Ouder-Amstel schakelde daarom in 2020 de hulp in van het creatieve gedragsbureau ANDC en onderzoeks-/ adviesbureau Dijksterhuis & van Baaren voor een pilotonderzoek, om de wielrenners uit de dorpskern van Ouderkerk aan de Amstel te leiden. Naar aanleiding van een Quickscan Verkeersveiligheid, mede gefaciliteerd door Vervoerregio Amsterdam, is uitgebreid onderzoek gedaan naar de locatie en het gedrag van wielrenners in relatie tot andere weggebruikers.

‘King of the Mountain’

Dat leverde een strategie op die aansluit bij de Stravagebruikers. Voor wie niet bekend is met ‘Strava-taal’: als je de snelste renner op een bepaald traject bent, mag je jezelf ‘King of de Mountain’ (KOM) noemen. De adviesbureaus gebruikten die terminologie om de interventie tot een succes te maken. “Door borden en uitingen te ontwerpen waarmee de renner wordt aangesproken in de taal die Strava spreekt, worden ze op een laagdrempelige en positieve manier verleid een andere weg te kiezen”, zo was de gedachte.

De markeringen zijn een zomer lang getest, doorgaans het meest actieve wielrenseizoen. Daarna werd een enquête gehouden waaruit bleek dat 70 procent van de wielrenners niet meer door de Dorpsstraat fietste. Ook de beleefde veiligheid in de straat verbeterde. Op basis van deze positieve resultaten besloot de gemeente Ouder-Amstel afgelopen jaar om de markeringen permanent aan te laten brengen door gedragsbureau ANDC en uit te breiden naar een groter gebied.

Wielrennen Ouderkerk aan de Amstel
Het KOM-beeldmerk spreekt wielrenners op een positieve en laagdrempelige manier aan.

Het resultaat werd tijdens het Kenniscafé ‘Spreiden van fietsstromen’ van het CROW aangehaald als voorbeeld van een effectieve gedragsinterventie. Deze specifieke casus biedt algemene lessen, om gewoontegedrag te doorbreken. Een opvallende verandering in de omgeving, zoals een aansprekende asfaltsticker of een felgekleurd bord, kunnen er al voor zorgen dat weggebruikers zich anders gaan gedragen. Ook de timing van de interventie is iets om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld aan het begin van een schooljaar of sportseizoen, zodat de gewoonten nog niet hardnekkig ingesleten zijn.

Alternatieve route drukker

Een mooi resultaat, maar de onderzoekers signaleerden wel dat de alternatieve route een stuk drukker is geworden. Een belangrijke les is dus ook dat je van tevoren na moet gaan wat de capaciteit is van zo’n route en dat je je er bewust van bent dat je het probleem mogelijk verplaatst. Ron Ghijssen van ANDC erkent dat dit een risico is van de interventie. “Maar in dit specifieke voorbeeld heeft de gemeente besloten dat de mate van overlast op die alternatieve route niet opweegt tegen de overlast die daarvoor ervaren werd. Alles afwegende is dit de meest suboptimale manier om de veiligheid van zowel wielrenners als bewoners in de Dorpsstraat te waarborgen.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.