Autodelen sociale woonwijk
Congres Mobiliteitstransitie

Autodelen in sociale woonwijken: wat zijn de do’s en don’ts?

Simpelweg een paar deelauto’s neerzetten, is niet genoeg om op een succesvolle manier deelmobiliteit in een woonwijk te integreren.Autodelen.net

Van alle mogelijkheden om als samenleving de mobiliteitstransitie in beweging te krijgen, is het delen van auto’s er één. Deze duurzame mobiliteitsvorm scheelt kostbare ruimte, vermindert het privéautobezit en beperkt het aantal gereden kilometers. In Nederland en Vlaanderen is al veel geëxperimenteerd met de integratie van deelmobiliteit in woonwijken, maar past autodelen wel in elke woonwijk? Esther de Reys van Autodelen.net deelt alvast een aantal geleerde lessen, voorafgaand aan haar deelsessie op het Congres Mobiliteitstransitie op 25 mei.

Esther de Reys is als projectmedewerker bij Autodelen.net nauw betrokken bij verschillende pilots die onderzoeken hoe autodelen succesvol geïmplementeerd kan worden in woonprojecten. Want simpelweg een paar deelauto’s neerzetten, is niet genoeg om op een succesvolle manier deelmobiliteit in een woonwijk te integreren.

“Zeker voor sociale woonwijken is het onderzoek naar autodelen een interessante case. Omdat we zien dat juist daar de parkeernorm vaak heel hoog is”, vertelt De Reys, “terwijl de bewoners niet altijd een auto bezitten. Als veel parkeerplekken in een wijk vaak leeg zijn, is het interessant te kijken hoe deze ruimte anders ingevuld kan worden.” De Reys noemt als voorbeeld het neerzetten van een bankje of het organiseren van een gezellige buurtbijeenkomst. “We kunnen veel leukere dingen doen met de ruimte die een parkeerplek inneemt.”

Dit is qua regelgeving niet altijd even gemakkelijk, weet De Reys. “Onze praktijkgids is gericht op zowel bestaande als nieuwe woonprojecten, maar nieuwe projecten zijn veel eenvoudiger. Dan kun je namelijk vanaf het begin zeggen: ‘we bouwen minder parkeerplaatsen’.”

Praktijkgids

De praktijkgids waar De Reys op doelt, is een publicatie van Autodelen.net, waarin dieper wordt ingegaan op afgeronde pilotprojecten in Vlaanderen. Een van de pilots, georganiseerd door de vzw Beweging.net, is op twee locaties uitgevoerd: in stedelijk gebied en in afgelegen, landelijk gebied. “Dit was heel interessant omdat we daardoor goed konden vergelijken tussen twee gebieden. Dit is essentieel om te zien welke randvoorwaarden nodig zijn om autodelen tot een succes te maken.”

Ook het succesrecept voor autodelen in sociale woonwijken wordt in de praktijkgids belicht aan de hand van enkele concrete voorbeelden vanuit Belgische projecten. De opgedane ervaringen leveren concrete do’s en don’ts op.

Ter illustratie vertelt De Reys: “Voor de aanbieder is het lastig om niet op voorhand te weten met welke doelgroep je te maken hebt. Sommige aanbieders werken bijvoorbeeld met een digitaal reserveringssysteem. Maar in bepaalde woonwijken zit je misschien met een doelgroep die digitaal niet zo vaardig is. Je moet dan van tevoren nadenken hoe je dit kunt aanpassen in het aanbod. Daarvoor moet je de doelgroep goed kennen.”

Sociale tarieven

Een goede samenwerking tussen verschillende stakeholders is mede om die reden essentieel, volgens De Reys. “De lokale overheid, de woonmaatschappijen, de projectontwikkelaars, de aanbieder van deelmobiliteit, de bewoners zelf of iemand anders die bekend is in de wijk en goed snapt waar de behoeften liggen, moeten goed met elkaar afstemmen. Want autodelen is lang niet voor iedereen een oplossing. Sommige mensen zijn misschien veel meer gebaat bij een bakfiets of een andere manier van verplaatsen. Dat moet je van tevoren weten.”

Aanbieders moeten ook nadenken over andere zaken die autodelen in sociale woonwijken tot een succes kunnen maken. Bijvoorbeeld het toepassen van kortingen of sociale tarieven. “Dit is niet alleen een taak van de aanbieder”, benadrukt De Reys, “maar een gedeelde verantwoordelijkheid van de eerder genoemde stakeholders.” Ze kent voorbeelden in Vlaanderen van lokaal bestuur dat het aanbod van extra mobiliteitsopties belangrijk genoeg vindt, om zelf in (een deel van de) tegemoetkoming te voorzien. “Zodat mensen met een interessanter tarief gebruik kunnen maken van deelmobiliteit.”

Do’s en don’ts

Op het Congres Mobiliteitstransitie gaat De Reys verder in op de pilots waar Autodelen.net aan meegewerkt heeft. Deelnemers aan de deelsessie horen meer over de belangrijkste stappen om autodelen succesvol te integreren in woonomgevingen. Voorbeelden van concrete aanpassingen om autodelen een succes te maken in context met kwetsbare doelgroepen, moeten deelnemers met voldoende handvatten en inspiratie achterlaten.

Dit is een van de artikelen uit het Mobiliteitsmagazine. Speciaal voor het Congres Mobiliteitstransitie hebben wij een aantal interessante artikelen voor u gebundeld over onderwerpen die op 25 mei aan bod komen op het congres in Madurodam.

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Autodelen in sociale woonwijken: wat zijn de do’s en don’ts? - VerkeersNet
Autodelen sociale woonwijk
Congres Mobiliteitstransitie

Autodelen in sociale woonwijken: wat zijn de do’s en don’ts?

Simpelweg een paar deelauto’s neerzetten, is niet genoeg om op een succesvolle manier deelmobiliteit in een woonwijk te integreren.Autodelen.net

Van alle mogelijkheden om als samenleving de mobiliteitstransitie in beweging te krijgen, is het delen van auto’s er één. Deze duurzame mobiliteitsvorm scheelt kostbare ruimte, vermindert het privéautobezit en beperkt het aantal gereden kilometers. In Nederland en Vlaanderen is al veel geëxperimenteerd met de integratie van deelmobiliteit in woonwijken, maar past autodelen wel in elke woonwijk? Esther de Reys van Autodelen.net deelt alvast een aantal geleerde lessen, voorafgaand aan haar deelsessie op het Congres Mobiliteitstransitie op 25 mei.

Esther de Reys is als projectmedewerker bij Autodelen.net nauw betrokken bij verschillende pilots die onderzoeken hoe autodelen succesvol geïmplementeerd kan worden in woonprojecten. Want simpelweg een paar deelauto’s neerzetten, is niet genoeg om op een succesvolle manier deelmobiliteit in een woonwijk te integreren.

“Zeker voor sociale woonwijken is het onderzoek naar autodelen een interessante case. Omdat we zien dat juist daar de parkeernorm vaak heel hoog is”, vertelt De Reys, “terwijl de bewoners niet altijd een auto bezitten. Als veel parkeerplekken in een wijk vaak leeg zijn, is het interessant te kijken hoe deze ruimte anders ingevuld kan worden.” De Reys noemt als voorbeeld het neerzetten van een bankje of het organiseren van een gezellige buurtbijeenkomst. “We kunnen veel leukere dingen doen met de ruimte die een parkeerplek inneemt.”

Dit is qua regelgeving niet altijd even gemakkelijk, weet De Reys. “Onze praktijkgids is gericht op zowel bestaande als nieuwe woonprojecten, maar nieuwe projecten zijn veel eenvoudiger. Dan kun je namelijk vanaf het begin zeggen: ‘we bouwen minder parkeerplaatsen’.”

Praktijkgids

De praktijkgids waar De Reys op doelt, is een publicatie van Autodelen.net, waarin dieper wordt ingegaan op afgeronde pilotprojecten in Vlaanderen. Een van de pilots, georganiseerd door de vzw Beweging.net, is op twee locaties uitgevoerd: in stedelijk gebied en in afgelegen, landelijk gebied. “Dit was heel interessant omdat we daardoor goed konden vergelijken tussen twee gebieden. Dit is essentieel om te zien welke randvoorwaarden nodig zijn om autodelen tot een succes te maken.”

Ook het succesrecept voor autodelen in sociale woonwijken wordt in de praktijkgids belicht aan de hand van enkele concrete voorbeelden vanuit Belgische projecten. De opgedane ervaringen leveren concrete do’s en don’ts op.

Ter illustratie vertelt De Reys: “Voor de aanbieder is het lastig om niet op voorhand te weten met welke doelgroep je te maken hebt. Sommige aanbieders werken bijvoorbeeld met een digitaal reserveringssysteem. Maar in bepaalde woonwijken zit je misschien met een doelgroep die digitaal niet zo vaardig is. Je moet dan van tevoren nadenken hoe je dit kunt aanpassen in het aanbod. Daarvoor moet je de doelgroep goed kennen.”

Sociale tarieven

Een goede samenwerking tussen verschillende stakeholders is mede om die reden essentieel, volgens De Reys. “De lokale overheid, de woonmaatschappijen, de projectontwikkelaars, de aanbieder van deelmobiliteit, de bewoners zelf of iemand anders die bekend is in de wijk en goed snapt waar de behoeften liggen, moeten goed met elkaar afstemmen. Want autodelen is lang niet voor iedereen een oplossing. Sommige mensen zijn misschien veel meer gebaat bij een bakfiets of een andere manier van verplaatsen. Dat moet je van tevoren weten.”

Aanbieders moeten ook nadenken over andere zaken die autodelen in sociale woonwijken tot een succes kunnen maken. Bijvoorbeeld het toepassen van kortingen of sociale tarieven. “Dit is niet alleen een taak van de aanbieder”, benadrukt De Reys, “maar een gedeelde verantwoordelijkheid van de eerder genoemde stakeholders.” Ze kent voorbeelden in Vlaanderen van lokaal bestuur dat het aanbod van extra mobiliteitsopties belangrijk genoeg vindt, om zelf in (een deel van de) tegemoetkoming te voorzien. “Zodat mensen met een interessanter tarief gebruik kunnen maken van deelmobiliteit.”

Do’s en don’ts

Op het Congres Mobiliteitstransitie gaat De Reys verder in op de pilots waar Autodelen.net aan meegewerkt heeft. Deelnemers aan de deelsessie horen meer over de belangrijkste stappen om autodelen succesvol te integreren in woonomgevingen. Voorbeelden van concrete aanpassingen om autodelen een succes te maken in context met kwetsbare doelgroepen, moeten deelnemers met voldoende handvatten en inspiratie achterlaten.

Dit is een van de artikelen uit het Mobiliteitsmagazine. Speciaal voor het Congres Mobiliteitstransitie hebben wij een aantal interessante artikelen voor u gebundeld over onderwerpen die op 25 mei aan bod komen op het congres in Madurodam.

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.