Een rij geparkeerde Check-scooters
1.200 voertuigen

Aantal deelscooters Amsterdam schiet omhoog

Een rij deelscooters van Check Shutterstock, Lea Rae

De gemeente Amsterdam zet vol in op deelmobiliteit. Vorig jaar reden er nog 770 deelscooters in de stad, nu worden dat er 1.200 (+56 procent). Zowel Check als Go Sharing hebben een vergunning gekregen om de scooters te gaan aanbieden. Ook mag aanbieder BAQME 750 deelbakfietsen gaan plaatsen. Eerst stonden er slechts 110 van zulke bakfietsen in de stad.

Volgens de gemeente is deelvervoer gemakkelijk, voordelig en goed voor de luchtkwaliteit. “En er komt parkeerruimte vrij op straat. Die ruimte gebruiken we voor voetpaden, fietspaden en groen”, zo laat zij weten op haar website. De gemeente ziet dat bewoners parkeeroverlast ervaren. Zij vergroot daarom het aantal vaste parkeerplaatsen in het centrum en in de Pijp.

De vergunning van Check en Go Sharing gaat in op 1 april, die van BAQME op 16 juni. Deelaanbieder Felyx, die vorig jaar nog een vergunning had, is weg uit de stad.

De afgelopen twee jaar is het aantal aantal deelauto’s, (bak)fietsen en scooters in Amsterdam gegroeid naar bijna 5.000. “We willen de komende jaren het aanbod van alle vormen van deelvervoer in de stad vergroten en beter spreiden over de stad. Daarmee wordt deelvervoer een alternatief voor het hebben van een eigen auto”, meldde de gemeente vorig jaar al.

Lees ook:

Auteur: Laura Houtenbrink

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aantal deelscooters Amsterdam schiet omhoog - VerkeersNet
Een rij geparkeerde Check-scooters
1.200 voertuigen

Aantal deelscooters Amsterdam schiet omhoog

Een rij deelscooters van Check Shutterstock, Lea Rae

De gemeente Amsterdam zet vol in op deelmobiliteit. Vorig jaar reden er nog 770 deelscooters in de stad, nu worden dat er 1.200 (+56 procent). Zowel Check als Go Sharing hebben een vergunning gekregen om de scooters te gaan aanbieden. Ook mag aanbieder BAQME 750 deelbakfietsen gaan plaatsen. Eerst stonden er slechts 110 van zulke bakfietsen in de stad.

Volgens de gemeente is deelvervoer gemakkelijk, voordelig en goed voor de luchtkwaliteit. “En er komt parkeerruimte vrij op straat. Die ruimte gebruiken we voor voetpaden, fietspaden en groen”, zo laat zij weten op haar website. De gemeente ziet dat bewoners parkeeroverlast ervaren. Zij vergroot daarom het aantal vaste parkeerplaatsen in het centrum en in de Pijp.

De vergunning van Check en Go Sharing gaat in op 1 april, die van BAQME op 16 juni. Deelaanbieder Felyx, die vorig jaar nog een vergunning had, is weg uit de stad.

De afgelopen twee jaar is het aantal aantal deelauto’s, (bak)fietsen en scooters in Amsterdam gegroeid naar bijna 5.000. “We willen de komende jaren het aanbod van alle vormen van deelvervoer in de stad vergroten en beter spreiden over de stad. Daarmee wordt deelvervoer een alternatief voor het hebben van een eigen auto”, meldde de gemeente vorig jaar al.

Lees ook:

Auteur: Laura Houtenbrink

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.