Stadsregio Amsterdam: vervoerregio niet naar provincie

rnetLeg de eindbevoegdheid voor beleid en budget van de vervoerregio niet bij de (fusie-)provincie maar direct bij de samenwerkende gemeenten in de vervoerregio. Dat stelt Stadsregio Amsterdam in een brief aan de minister van BZK en de staatssecretaris van I&M.

Het kabinet heeft een wetsvoorstel in de maak om de Wgr-plusregio’s op te heffen en de verkeer- en vervoertaken over te hevelen naar de provincies. Daarbij zouden er volgens minister Plasterk van BKZ twee vervoerregio’s van gemeenten en provincies moeten komen in de Noord- en de Zuidvleugel. Maar Regio Amsterdam laat weten dat men de provincie daarbij wel kan missen. ‘De provincie kan de afweging tussen parkeren en halteren op de Van Woustraat niet maken, de gedeputeerde staat machteloos ten aanzien van een overstapmogelijkheid op het Leidseplein en de statenleden staan te ver af van de versnellingsmogelijkheden van een HOV-bus door dicht bewoond gebied. OV in stedelijke agglomeraties moet geregeld worden door de gemeentelijke bestuurders zelf’, aldus de Regio. ‘Ons metropolitane vervoerssysteem is een samenhangend complex van openbaar vervoerverbindingen, de bijbehorende stedelijke infrastructuur en de verbindende knooppunten. De dienstregelingen moeten op elkaar aansluiten en de stedelijke infrastructuur wordt daarop ingericht. Versnelling van een tram hier, vraagt andere keuzes voor de inrichting van de openbare ruimte daar. Dat stedelijke maatwerk vraagt de voortdurende aandacht en sturing van de verantwoordelijke bestuurders van de inliggende gemeenten. Uitvoering van deze taak op provinciaal niveau is ondenkbaar.’

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.