Met de bedrijfsbus langs de file

Vanaf 4 mei mogen bedrijfsbussen met minimaal zeven volwaardige zitplaatsen, die worden gebruikt voor collectief vervoer, rijden over een aantal busbanen aan de zuidkant van Rotterdam. Een aantal bedrijven in het havengebied krijgt op proef een jaar ontheffing.
De A15, de enige verkeersader van en naar de haven, staat nu al regelmatig vast. De files worden de komende jaren alleen maar erger: vanaf 2010-2011 starten de werkzaamheden voor de verbreding van de A15 tussen Maasvlakte en Vaanplein. Tijdens de verbouwing blijft de A15 open, maar met ongeveer tien procent minder ruimte dan gebruikelijk. Daarnaast zijn er nu en in de komende jaren grote bouwprojecten in het Maasvlaktegebied. Al deze projecten veroorzaken extra verkeer, naast een autonome groei van het verkeer van circa tien procent. Om de haven bereikbaar te houden, is het nodig om het spitsverkeer met minimaal twintig procent te verminderen. Collectief bedrijfsvervoer biedt kansen om het aantal auto’s in de spits terug te dringen, aldus De Verkeersonderneming die voor de proef samenwerkt met de provincie Zuid-Holland, de gemeente Spijkenisse, de stadsregio Rotterdam, Deltalinqs, Vipre, ECT, EMO en Connexxion.
Tijdens de proef wordt onderzocht welk effect dit heeft op het overige verkeer op de gewone rijbaan en op het reguliere openbaar vervoer op de busbaan. Na een jaar wordt besloten of collectief bedrijfsvervoer definitief met ontheffing op de busbaan mag en of er ook voor andere busbanen ontheffing mag worden aangevraagd.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Met de bedrijfsbus langs de file - VerkeersNet

Met de bedrijfsbus langs de file

Vanaf 4 mei mogen bedrijfsbussen met minimaal zeven volwaardige zitplaatsen, die worden gebruikt voor collectief vervoer, rijden over een aantal busbanen aan de zuidkant van Rotterdam. Een aantal bedrijven in het havengebied krijgt op proef een jaar ontheffing.
De A15, de enige verkeersader van en naar de haven, staat nu al regelmatig vast. De files worden de komende jaren alleen maar erger: vanaf 2010-2011 starten de werkzaamheden voor de verbreding van de A15 tussen Maasvlakte en Vaanplein. Tijdens de verbouwing blijft de A15 open, maar met ongeveer tien procent minder ruimte dan gebruikelijk. Daarnaast zijn er nu en in de komende jaren grote bouwprojecten in het Maasvlaktegebied. Al deze projecten veroorzaken extra verkeer, naast een autonome groei van het verkeer van circa tien procent. Om de haven bereikbaar te houden, is het nodig om het spitsverkeer met minimaal twintig procent te verminderen. Collectief bedrijfsvervoer biedt kansen om het aantal auto’s in de spits terug te dringen, aldus De Verkeersonderneming die voor de proef samenwerkt met de provincie Zuid-Holland, de gemeente Spijkenisse, de stadsregio Rotterdam, Deltalinqs, Vipre, ECT, EMO en Connexxion.
Tijdens de proef wordt onderzocht welk effect dit heeft op het overige verkeer op de gewone rijbaan en op het reguliere openbaar vervoer op de busbaan. Na een jaar wordt besloten of collectief bedrijfsvervoer definitief met ontheffing op de busbaan mag en of er ook voor andere busbanen ontheffing mag worden aangevraagd.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.