Minder congestie in Amsterdam

amsterdamIn Amsterdam daalde het aantal uren dat een bestuurder kwijt is in de file in 2015 met 1,5 uur. Ook in andere grote steden daalde de filedruk licht.

INRIX, naast TomTom één van de grote leveranciers van verkeersdata, produceert jaarlijks een Traffic Scorecard. Het bedrijf constateert op basis van haar cijfers dat in Nederland in 2015 voor het vierde jaar op rij minder verkeer op de weg was. Automobilisten brachten gemiddeld 39 uur door in een verkeersopstopping, 1,5 uur minder dan vorig jaar.
Amsterdam zag de grootste daling, het gemiddeld aantal verloren uren door verkeersopstoppingen daalde naar 34, een verschil van bijna zeven uur, ofwel 17%. INRIX denkt te weten dat dit te maken heeft men de initiatieven van de gemeenteraad om het autoverkeer te verminderen door de ruimte voor voetgangers en fietsers te vergroten.

Files daalden in nog drie andere geanalyseerde stedelijke gebieden, namelijk in Den Haag (-5%), Rotterdam (-4%) en Groningen (-0,7%). Ondanks een algehele daling in de hoeveelheid files blijft Nederland tweede op de lijst van Europese landen met de hoogste filedruk. De lijst wordt aangevoerd door België, waar automobilisten gemiddeld 44 uur vast zitten in het verkeer.
Utrecht bleek in 2015 de stad in Nederland met de hoogste filedruk, terwijl zij in 2014 nog op de vierde plek stond. Weggebruikers in en rondom Utrecht verloren afgelopen jaar gemiddeld 53 uur in het verkeer. Steden buiten de Randstad, vooral Eindhoven, zien een hogere filedruk – waarschijnlijk het gevolg van werkzaamheden tussen Eindhoven en Tilburg.

Londen staat bovenaan de lijst van Europese steden met de meeste verkeersopstoppingen. Automobilisten verliezen gemiddeld 101 uren, ofwel meer dan vier dagen, in verkeersopstoppingen. Stuttgart ervoer de grootste stijging en stond in 2015 gemiddeld op 73 verloren uren, een stijging van 14% ten opzichte van 2014. Brussel – de meest verstopte stad van Europa in 2012 en 2013 en in 2014 tweede ten opzichte van Londen – ervoer een flinke daling in vertragingen in 2015. Er werden 70 uren verloren in het verkeer, een afname van meer dan vier uren ten opzichte van 2014, waarmee de stad op de vijfde plek in de ranglijst staat.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Minder congestie in Amsterdam - VerkeersNet

Minder congestie in Amsterdam

amsterdamIn Amsterdam daalde het aantal uren dat een bestuurder kwijt is in de file in 2015 met 1,5 uur. Ook in andere grote steden daalde de filedruk licht.

INRIX, naast TomTom één van de grote leveranciers van verkeersdata, produceert jaarlijks een Traffic Scorecard. Het bedrijf constateert op basis van haar cijfers dat in Nederland in 2015 voor het vierde jaar op rij minder verkeer op de weg was. Automobilisten brachten gemiddeld 39 uur door in een verkeersopstopping, 1,5 uur minder dan vorig jaar.
Amsterdam zag de grootste daling, het gemiddeld aantal verloren uren door verkeersopstoppingen daalde naar 34, een verschil van bijna zeven uur, ofwel 17%. INRIX denkt te weten dat dit te maken heeft men de initiatieven van de gemeenteraad om het autoverkeer te verminderen door de ruimte voor voetgangers en fietsers te vergroten.

Files daalden in nog drie andere geanalyseerde stedelijke gebieden, namelijk in Den Haag (-5%), Rotterdam (-4%) en Groningen (-0,7%). Ondanks een algehele daling in de hoeveelheid files blijft Nederland tweede op de lijst van Europese landen met de hoogste filedruk. De lijst wordt aangevoerd door België, waar automobilisten gemiddeld 44 uur vast zitten in het verkeer.
Utrecht bleek in 2015 de stad in Nederland met de hoogste filedruk, terwijl zij in 2014 nog op de vierde plek stond. Weggebruikers in en rondom Utrecht verloren afgelopen jaar gemiddeld 53 uur in het verkeer. Steden buiten de Randstad, vooral Eindhoven, zien een hogere filedruk – waarschijnlijk het gevolg van werkzaamheden tussen Eindhoven en Tilburg.

Londen staat bovenaan de lijst van Europese steden met de meeste verkeersopstoppingen. Automobilisten verliezen gemiddeld 101 uren, ofwel meer dan vier dagen, in verkeersopstoppingen. Stuttgart ervoer de grootste stijging en stond in 2015 gemiddeld op 73 verloren uren, een stijging van 14% ten opzichte van 2014. Brussel – de meest verstopte stad van Europa in 2012 en 2013 en in 2014 tweede ten opzichte van Londen – ervoer een flinke daling in vertragingen in 2015. Er werden 70 uren verloren in het verkeer, een afname van meer dan vier uren ten opzichte van 2014, waarmee de stad op de vijfde plek in de ranglijst staat.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.