Stadsregio en havenbedrijven combineren ov en bedrijfsvervoer
De stadsregio Rotterdam gaat samen met het bedrijfsleven en de Verkeersonderneming een vervoersconcept ontwikkelen waarbij openbaar vervoer en bedrijfsvervoer worden gecombineerd. Op diverse overstappunten van het openbaar vervoer moeten bedrijfsbussen hun medewerkers verder vervoeren naar hun werk.Een aantal jaar geleden besloot de stadsregio om de subsidieregeling Bedrijfsvervoer te beëindigen. Aanleiding daarvoor was het geringe gebruik en mogelijk ongeoorloofde staatssteun. Nu de stadsregio als partner in de Verkeersonderneming geld steekt in het project SpitsScoren en de Verkeersonderneming zelf collectief vervoer bij ondernemers in het havengebied stimuleert, wil de stadsregio nieuwe mogelijkheden op dit vlak onderzoeken. Omdat directe subsidie geen optie is, kijkt de stadsregio nu samen met bedrijven uit het Europoort- en Botlekgebied naar de mogelijkheden om openbaar vervoer en besloten bedrijfsvervoer slim met elkaar te combineren.
In het kader van de bereikbaarheid van het havengebied worden door de stadsregio samen met De Verkeersonderneming activiteiten ondernomen om de verkeersdruk op de A15 te verminderen. Dat zal de komende jaren van groot belang zijn omdat de A15 de komende jaren flink op de schop gaat. Zo wordt het openbaar vervoer in het havengebeid uitgebreid, mogen bepaalde bedrijfsbusjes op Voorne-Putten ook gebruik maken van de busbanen. De samenwerking die men in gedachten heeft tussen openbaar vervoer en bedrijfsvervoer zal bestaan uit snelle OV-buslijnen in combinatie met bedrijfsvervoer in kleinere busjes naar de diverse bedrijven. Zonder zo’n koppeling is er maar een zeer beperkte rol voor openbaar vervoer in het havengebied mogelijk. De afstanden tussen de bedrijven zijn door de havensbekkens erg groot voor busverbindingen , de arbeidsplaatsen liggen te verspreid.