Proef kilometersparen op de Utrechtse Baan

Wie minder spitskilometers maakt, houdt meer geld over. Dat is het idee achter het project kilometersparen dat het verkeer op de Utrechtse Baan in Den Haag moet gaan terugdringen.
Op die manier wil Haaglanden het verkeer met 5 tot 10% terugdringen.

Het gaat om vrijwillige deelname, waarbij werknemers worden beloond voor duurzaam goed gedrag. Het gaat in feite om een afwaardeersysteem. Automobilisten krijgen vooraf een virtueel budget dat wordt afgewaardeerd als ze -bijvoorbeeld- in de spits worden gedetecteerd op de Utrechtse Baan.
Er wordt gewerkt met Global Navigation Satellite System (GNSS) technologie, ofwel voertuigunits met
GPS/GPRS. De deelnemende voertuigen worden uitgerust met een On Board Unit (OBU) die de gepasseerde route en bijbehorende tijdstippen registreert. Ook sluiproutes worden gedetecteerd en resulteren in afwaardering. Voor de handhaving wordt gebruikt gemaakt van kentekenregistratie met behulp van camera’s. Een centrale backoffice verwerkt deze tot afwaarderingen op de virtuele budgetten en maakt de gegevens inzichtelijk voor de deelnemers. Om de proef te doen slagen treffen werkgevers in de regio voorzieningen om thuiswerken cq. spitsmijden mogelijk te maken.
Opzet is dat de proef uiterlijk begin 2010 van start gaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.