Kruispunt in Hoofddorp

Innovatie voorspelt wachtrijen voor verkeerslicht

Door te voorspellen hoe veel verkeer komt stil te staan voor een verkeerslicht, kan het verkeer beter worden geregeld om opstoppingen te voorkomen. Daarom zet de provincie Noord-Holland een ‘wachtrijvoorspeller’ in die via kunstmatige intelligentie werkt. Op die manier hoeft het verkeer minder lang te wachten en het komt ten goede aan de doorstroming.

Sinds begin dit jaar wordt deze innovatieve techniek al getest op vier kruispunten op de N201 bij Schiphol. In september is dit uitgebreid met nog eens vier kruispunten in de regio Alkmaar en omstreken. Daardoor is het mogelijk om vanuit de verkeerscentrale van de provincie het verkeer optimaal te regelen en zo belemmeringen en stilstand te voorkomen.

Anticiperen op opstopping

De innovatie werkt via sensoren in het wegdek bij kruispunten met verkeerslichten. Die sensoren geven aan hoe druk. Die informatie wordt gecombineerd met eerdere verkeersgegevens en de wachtrijvoorspeller past dan zelfstandig de groentijden aan. “Het voordeel van de wachtrijvoorspeller is dat de verkeerslichten al rekening houden met naderende drukte voordat er een opstopping ontstaat. Dat is prettig voor de weggebruiker en beter voor het milieu”, aldus Jeroen Olthof, gedeputeerde Bereikbaarheid en Mobiliteit.

De uitbreiding van het aantal testlocaties geeft de provincie de mogelijkheid om te kijken naar het effect van de wachtrijvoorspeller op onder andere de groene golf en het andere verkeer dat staat te wachten bij het kruispunt. De verwachting is dat de doorstroming tussen de 4 procent en 10 provincie verbetert en dat daardoor de CO2-uitstoot vermindert. De provincie wil ook kijken of deze voorspeller ook ingezet kan worden voor de andere 270 kruispunten in Noord-Holland.

Bereikbaarheid

Noord-Holland wil vooroplopen op het gebied van smart mobility en er worden verschillende maatregelen getest. De hoop is dat deze wachtrijvoorspeller tijd scheelt, net als brandstof. Dit is goed voor de bereikbaarheid en voor het milieu. De provincie werkt voor deze innovatie samen met het data intelligence bedrijf HAL24K.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.