Brussel. BEELD iStock

Brusselse tolheffing moet half miljard opleveren

Voor het binnenrijden van het Brussel Gewest moet vanaf 2022 op alle wegen een vast bedrag betaald worden per auto, aangevuld met een bedrag per kilometer. Deze stadstol moet een half miljard euro opbrengen. Dat blijkt uit documenten die de Belgische krant De Tijd heeft ingezien.

De heffing is nog niet definitief, maar volgens verschillende Belgische media worden er geen grote aanpassingen meer verwacht. Tegelijkertijd spreekt het kabinet van ‘voorbarige berichtgeving’. Volgens een woordvoerder van de minister van Mobiliteit, Elke van den Brandt, is er nog geen akkoord bereikt en dus ook nog geen beslissing genomen. De plannen passen echter bij de visie die al eerder is gedeeld.

Tolsysteem

De kosten voor het binnenrijden van Brussel zullen volgens De Tijd afhankelijk zijn van het tijdstip en het vermogen van de auto. In de spits zou zeker 1 euro betaald moeten worden als vast tarief en 0,50 cent tijdens de daluren. De spitsuren duren van 7 tot 10 en van 15 tot 19 uur. Dit bedrag wordt vermenigvuldigd afhankelijk van het vermogen van het voertuig.

Bovenop dit vaste tarief komt 18 eurocent per kilometer tijdens de spits en 9 cent in de daluren. In het weekend en tussen 19 uur en 7 uur blijft het gratis. Bovendien zal er een dagpas komen voor toeristen, mensen die weinig naar Brussel reizen en automobilisten die vanwege privacy-overwegingen liever hun gegevens niet delen. Zo’n pas kost waarschijnlijk tussen de 10 en 20 euro.

Controversiële keuze

De stadstol is nogal omstreden. Hoewel sommige mensen de voordelen van de maatregel zien voor de leefbaarheid en tegen de filedruk, wordt het ook al aangemerkt als ‘Vlamingen pesten’. Verschillende Vlaamse politici spreken zich op Twitter uit tegen de tolheffing. Zo zegt Vlaamse minister van Mobiliteit, Lydia Peeters, dat de Vlaamse pendelaar niet mag worden gediscrimineerd.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.