Auto's en fietsers op 30 kilometer-weg (foto: Paul Voorham/Sweco)

‘Geen hoofdrol meer voor auto in de stad door shared speed’

Bron: Sweco Foto: Paul Haarman

Er komen steeds meer alternatieven voor de auto, maar de grote meerderheid heeft het reisgedrag nog niet wezenlijk veranderd. Door stedelijke mobiliteit zo te ontwerpen dat alle vormen van vervoer aan elkaar gelijkwaardig zijn, kan dit wel worden bereikt. Dit is het principe van ‘sharing speed’: iedereen in de stad heeft evenveel ruimte, ongeacht de snelheid waarmee hij beweegt. 

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Geen hoofdrol meer voor auto in de stad door shared speed’”

Jaap Van Velzen|06.05.21|12:41

Een leuk principe, shared speed. Maar de basis ligt mi toch bij shared space. Een volgtijdelijke combinatie van die twee lijkt me een logischer aanpak. Want de basis is ruimtegebruik in relatie met bereikbaarheid. Pas daarna komt snelheid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'Geen hoofdrol meer voor auto in de stad door shared speed' - VerkeersNet
Auto's en fietsers op 30 kilometer-weg (foto: Paul Voorham/Sweco)

‘Geen hoofdrol meer voor auto in de stad door shared speed’

Bron: Sweco Foto: Paul Haarman

Er komen steeds meer alternatieven voor de auto, maar de grote meerderheid heeft het reisgedrag nog niet wezenlijk veranderd. Door stedelijke mobiliteit zo te ontwerpen dat alle vormen van vervoer aan elkaar gelijkwaardig zijn, kan dit wel worden bereikt. Dit is het principe van ‘sharing speed’: iedereen in de stad heeft evenveel ruimte, ongeacht de snelheid waarmee hij beweegt. 

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Geen hoofdrol meer voor auto in de stad door shared speed’”

Jaap Van Velzen|06.05.21|12:41

Een leuk principe, shared speed. Maar de basis ligt mi toch bij shared space. Een volgtijdelijke combinatie van die twee lijkt me een logischer aanpak. Want de basis is ruimtegebruik in relatie met bereikbaarheid. Pas daarna komt snelheid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.