Verkeersbord fietspad

Definitief ontwerp voor fietsstraat waar lijnbus te gast is in Den Bosch

De Van Berckelstraat in Den Bosch wordt definitief ingericht als een fietsstraat waar de lijnbus te gast is. Op die manier krijgen fietsers, de belangrijkste gebruikersgroep op deze weg, alle ruimte. De verkeersveiligheid en leefbaarheid zullen er bovendien op vooruit gaan hierdoor. Het openbaar vervoer kan nog gewoon gebruikmaken van deze route. Het college in Den Bosch heeft vorig week het definitieve ontwerp vastgesteld.

“De Van Berckelstraat functioneerde niet goed”, aldus wethouder Ufuk Kâhya van mobiliteit. “De doorstroming, verkeersveiligheid en het comfort voor het langzaam verkeer en OV was onder de maat. Dit, terwijl deze straat een belangrijke rol speelt in de bereikbaarheid van de binnenstad. Met maar liefst 8.000 fietsbewegingen is de fiets op deze route verreweg de grootste gebruikersgroep.”

“Met het definitieve ontwerp verbeteren we de verkeersveiligheid. We zorgen voor een veilige en prettige route voor het langzaam verkeer van en naar de binnenstad. De lijnbus is als gast welkom op deze route. Ook zorgen we voor meer groen in de openbare ruimte. En dat is goed nieuws voor de bewoners. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat de binnenstad en ondernemers in het gebied bereikbaar zijn en blijven.”

Autoverkeer

Het is de ambitie om de fietsstraat in de eerste helft van 2022 klaar te hebben. De weg bestaat uit twee rode rijstroken met daartussen een middenstrook, wat ervoor zorgt dat busverkeer op een natuurlijke wijze achter de fietsers blijft. “Dit maakt het veiliger voor ze”, aldus de gemeente. Auto’s zijn helemaal niet meer welkom in de straat.

De gemeente neemt aanvullende maatregelen om ervoor te zorgen dat de autobereikbaarheid overal gewaarborgd blijf, zoals het opstellen van de Ruckertbrug in twee richtingen. Dit was in de proefperiode niet het geval. Ook tussen de Vliertstraat en de Van Berckelstraat, aan de westzijde van de Zuid-Willemsvaart, is tweerichtingsverkeer mogelijk. Hiermee wil de gemeente het aantal oversteekbewegingen op de Van Berckelstraat beperken.

Impact omgeving

Er komt bovendien meer groen op straat, door over de volledige lengte plantvakken met verschillende planten aan te brengen en zuilen voor klimplanten. Enkele aanpassingen aan de omgeving vangen de effecten hiervan op voor bewoners. Op plekken waar de toenames van autoverkeer groter wordt en waar het effect heeft (Van der Weeghensingel / Pelssingel), zet Den Bosch in op snelheidsremmers. “Hiermee komen we tegemoet aan de aandachtspunten die we hebben opgehaald van omwonenden en belanghebbenden.”

Het verkeersbesluit ligt tot maandag 30 augustus ter inzage. Inwoners of andere betrokkenen die er niet blij mee zijn, kunnen nog bezwaar indienen. De gemeente werkt aan de voorbereiding en het streven is dus om het ontwerp in de eerste helft van 2022 gerealiseerd te hebben.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.