FOTO Gemeente Amsterdam

Amsterdam zet camera’s in voor handhaving op snorfietsregels

Kentekencamera’s gaan vanaf 8 november in Amsterdam registreren of snorfietsers op de rijbaan rijden en een helm dragen. Het aantal snorfietsers dat zich aan deze regels houdt is afgenomen, blijkt uit een recente meting. Wanneer de camera’s een overtreding waarnemen, krijgen de overtreders een boete thuisgestuurd.

Snorfietsers moeten sinds 2019 op de rijbaan rijden binnen de ring A10 en daar dus een helm dragen. Die keuze is gemaakt om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. Een evaluatie uit 2020 toonde aan dat dit resultaat werd bereikt en dat de drukte op de fietspaden afnam. Uit een meer recent onderzoek blijkt echter dat de regels nu minder goed worden nageleefd.

Handhaving noodzakelijk

Vorig jaar reed 80 procent van alle snorfietsers op de rijbaan en dat is inmiddels gezakt naar 76 procent. Het percentage dat een helm draagt is met afgenomen van 80 naar 65 procent. Het aandeel dat zich aan beide regels houdt is nu nog maar 54 procent, tegenover 76 procent eerder. Daarnaast krijgt de gemeente Amsterdam weer meer klachten van bewoners die zich onveilig voelen op het fietspad door zowel snor- als bromfietsers. De overtredingen nemen bovendien nog eens extra toe, nu de coronamaatregelen zijn versoepeld en het drukker wordt op de fietspaden.

Op andere plekken in de stad blijkt camerahandhaving al succesvol. Amsterdam zet deze maatregel onder andere in bij de Cuyperspassage bij het Centraal Station en de fietstunnel onder het Rijksmuseum. Daar zorgt deze manier van handhaving voor gedragsverandering te leiden en dus tot veiligere fietspaden. De handhaving met camera’s is een aanvulling op de handhaving van BOA’s op straat, die circa honderd boetes per maand uitschrijven.

Bestaande camera’s

In eerste instantie worden voor deze proef de bestaande kentekencamera’s gebruikt, al is de gemeente van plan om later dit jaar verplaatsbare camera’s te gebruiken. Deze proef duurt een jaar, waarna de gemeente de resultaten zal evalueren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Amsterdam zet camera's in voor handhaving op snorfietsregels - VerkeersNet
FOTO Gemeente Amsterdam

Amsterdam zet camera’s in voor handhaving op snorfietsregels

Kentekencamera’s gaan vanaf 8 november in Amsterdam registreren of snorfietsers op de rijbaan rijden en een helm dragen. Het aantal snorfietsers dat zich aan deze regels houdt is afgenomen, blijkt uit een recente meting. Wanneer de camera’s een overtreding waarnemen, krijgen de overtreders een boete thuisgestuurd.

Snorfietsers moeten sinds 2019 op de rijbaan rijden binnen de ring A10 en daar dus een helm dragen. Die keuze is gemaakt om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. Een evaluatie uit 2020 toonde aan dat dit resultaat werd bereikt en dat de drukte op de fietspaden afnam. Uit een meer recent onderzoek blijkt echter dat de regels nu minder goed worden nageleefd.

Handhaving noodzakelijk

Vorig jaar reed 80 procent van alle snorfietsers op de rijbaan en dat is inmiddels gezakt naar 76 procent. Het percentage dat een helm draagt is met afgenomen van 80 naar 65 procent. Het aandeel dat zich aan beide regels houdt is nu nog maar 54 procent, tegenover 76 procent eerder. Daarnaast krijgt de gemeente Amsterdam weer meer klachten van bewoners die zich onveilig voelen op het fietspad door zowel snor- als bromfietsers. De overtredingen nemen bovendien nog eens extra toe, nu de coronamaatregelen zijn versoepeld en het drukker wordt op de fietspaden.

Op andere plekken in de stad blijkt camerahandhaving al succesvol. Amsterdam zet deze maatregel onder andere in bij de Cuyperspassage bij het Centraal Station en de fietstunnel onder het Rijksmuseum. Daar zorgt deze manier van handhaving voor gedragsverandering te leiden en dus tot veiligere fietspaden. De handhaving met camera’s is een aanvulling op de handhaving van BOA’s op straat, die circa honderd boetes per maand uitschrijven.

Bestaande camera’s

In eerste instantie worden voor deze proef de bestaande kentekencamera’s gebruikt, al is de gemeente van plan om later dit jaar verplaatsbare camera’s te gebruiken. Deze proef duurt een jaar, waarna de gemeente de resultaten zal evalueren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.