Utrechtse snorfietsers onbekend met positie op de rijbaan

Steeds meer Utrechtse snorfietsers rijden op de rijbaan en dragen een helm, maar het is wel even wennen. Zij zijn hiertoe sinds 30 september verplicht, maar de meerderheid hield zich hier de eerste dag nog niet aan. Tussen twee derde en driekwart van de snorfietsers ging nog gewoon over het fietspad en ongeveer een kwart van de snorfietsers op de rijbaan droeg geen helm. Inmiddels worden de regels beter opgevolgd, maar de positie op de weg blijft een vraagstuk.

Dat blijkt uit een eerste schouw die de gemeente Utrecht door Goudappel heeft laten uitvoeren en eigen bevindingen en ervaringen. Ondertussen zijn de meeste snorfietsers en de andere verkeersdeelnemers zich goed bewust van de maatregelen. Het aantal snorfietsers dat zich houdt aan de regels is dan ook toegenomen. Het blijft voor sommige snorfietsers wennen. Alternatieve routes zijn nog lang niet bij iedereen bekend en ze weten ook vaak niet helemaal wat hun positie op de rijbaan moet zijn. Dat is iets rechts van het midden. Kritiek komt er ook dat het snelheidsverschil tussen snorfietsers en het overige verkeer te groot is, wat ertoe kan leiden dat ze alsnog het fietspad verkiezen.

Eerste schouw

Meteen op de eerste dag dat de nieuwe regels golden voerde Goudappel een schouw uit. Op dat moment kozen meeste snorfietsers er nog steeds voor om op het fietspad te rijden en er werden zelfs enkele bromfietsers geobserveerd die tussen de fietsers reden. In Utrecht horen bromfietsers al sinds 2016 op de rijbaan. Op de Amsterdamsestraatweg werd advies van de snorfietscoaches om met een helm de weg op te gaan vaak genegeerd, blijkt uit de schouw.

Wel positief zijn de waargenomen effecten op gebied van verkeersveiligheid. Er is op verschillende plekken bekeken hoe de maatregel werd opgevolgd en er ontstonden geen onveilige situaties omdat auto’s snorfietsers wilden inhalen, door bumperkleven of door plotseling remmen of andere onverwachte manoeuvres. Zelfs tijdens een situatie waarin auto’s minder hard konden rijden dan normaal omdat een snorfietser voor ze reed, hield de automobilist voldoende afstand. Ook bij politie, brandweer, taxichauffeurs en buschauffeurs zijn geen klachten ontstaan.

Handhaving

Goudappel kon op basis van de schouw niet vaststellen wat de redenen waren voor het beperkte helmgebruik op die eerste dag. Het is mogelijk dat snorfietsers de aanschaf van een helm te lang hebben uitgesteld. Of dat ze willen afwachten hoe de maatregel zich ontwikkelt. Het is verder een optie dat ze zich op dat moment nog niet bewust waren van de helmplicht.

De gemeente is in de weken daarna aan de slag gegaan om de maatregel bij iedereen onder de aandacht te brengen. Er zijn op plekken extra snorfietscoaches en handhavers ingezet en in de communicatiecampagne is de helmplicht extra benadrukt. Bovendien werd een extra kaartje op de projectsite geplaatst met routes waar de snorfietsers niet meer mogen rijden.

Die snorfietscoaches zijn een week ingezet, waarna de handhavers het overnamen. Vanwege de gewenningsperiode kregen snorfietsers die zich niet op de juiste plek op de weg bevonden of geen helm droegen de eerste weken geen boete, tenzij ze voor de tweede keer werden aangehouden. Sinds begin november worden wel meteen boetes uitgedeeld. Vorige week waren er in totaal zo’n 300 waarschuwingen en ruim 100 boetes uitgedeeld.

Verdere evaluatie

Eind dit jaar staat nog een evaluatie gepland. Hierin wil het college ingaan op de ongevallencijfers van de politie en van VeiligheidNL, de drukte op de fietspaden en zullen de resultaten van een tweede schouw worden meegenomen. Op basis daarvan kan het stadsbestuur iets zeggen over de naleving van de nieuwe regels en zal een besluit worden genomen over eventuele extra inspanningen voor handhaving en communicatie. Bovendien volgt het college de resultaten van de inzet van camera’s voor handhaving in Amsterdam op de voet.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Utrechtse snorfietsers onbekend met positie op de rijbaan - VerkeersNet

Utrechtse snorfietsers onbekend met positie op de rijbaan

Steeds meer Utrechtse snorfietsers rijden op de rijbaan en dragen een helm, maar het is wel even wennen. Zij zijn hiertoe sinds 30 september verplicht, maar de meerderheid hield zich hier de eerste dag nog niet aan. Tussen twee derde en driekwart van de snorfietsers ging nog gewoon over het fietspad en ongeveer een kwart van de snorfietsers op de rijbaan droeg geen helm. Inmiddels worden de regels beter opgevolgd, maar de positie op de weg blijft een vraagstuk.

Dat blijkt uit een eerste schouw die de gemeente Utrecht door Goudappel heeft laten uitvoeren en eigen bevindingen en ervaringen. Ondertussen zijn de meeste snorfietsers en de andere verkeersdeelnemers zich goed bewust van de maatregelen. Het aantal snorfietsers dat zich houdt aan de regels is dan ook toegenomen. Het blijft voor sommige snorfietsers wennen. Alternatieve routes zijn nog lang niet bij iedereen bekend en ze weten ook vaak niet helemaal wat hun positie op de rijbaan moet zijn. Dat is iets rechts van het midden. Kritiek komt er ook dat het snelheidsverschil tussen snorfietsers en het overige verkeer te groot is, wat ertoe kan leiden dat ze alsnog het fietspad verkiezen.

Eerste schouw

Meteen op de eerste dag dat de nieuwe regels golden voerde Goudappel een schouw uit. Op dat moment kozen meeste snorfietsers er nog steeds voor om op het fietspad te rijden en er werden zelfs enkele bromfietsers geobserveerd die tussen de fietsers reden. In Utrecht horen bromfietsers al sinds 2016 op de rijbaan. Op de Amsterdamsestraatweg werd advies van de snorfietscoaches om met een helm de weg op te gaan vaak genegeerd, blijkt uit de schouw.

Wel positief zijn de waargenomen effecten op gebied van verkeersveiligheid. Er is op verschillende plekken bekeken hoe de maatregel werd opgevolgd en er ontstonden geen onveilige situaties omdat auto’s snorfietsers wilden inhalen, door bumperkleven of door plotseling remmen of andere onverwachte manoeuvres. Zelfs tijdens een situatie waarin auto’s minder hard konden rijden dan normaal omdat een snorfietser voor ze reed, hield de automobilist voldoende afstand. Ook bij politie, brandweer, taxichauffeurs en buschauffeurs zijn geen klachten ontstaan.

Handhaving

Goudappel kon op basis van de schouw niet vaststellen wat de redenen waren voor het beperkte helmgebruik op die eerste dag. Het is mogelijk dat snorfietsers de aanschaf van een helm te lang hebben uitgesteld. Of dat ze willen afwachten hoe de maatregel zich ontwikkelt. Het is verder een optie dat ze zich op dat moment nog niet bewust waren van de helmplicht.

De gemeente is in de weken daarna aan de slag gegaan om de maatregel bij iedereen onder de aandacht te brengen. Er zijn op plekken extra snorfietscoaches en handhavers ingezet en in de communicatiecampagne is de helmplicht extra benadrukt. Bovendien werd een extra kaartje op de projectsite geplaatst met routes waar de snorfietsers niet meer mogen rijden.

Die snorfietscoaches zijn een week ingezet, waarna de handhavers het overnamen. Vanwege de gewenningsperiode kregen snorfietsers die zich niet op de juiste plek op de weg bevonden of geen helm droegen de eerste weken geen boete, tenzij ze voor de tweede keer werden aangehouden. Sinds begin november worden wel meteen boetes uitgedeeld. Vorige week waren er in totaal zo’n 300 waarschuwingen en ruim 100 boetes uitgedeeld.

Verdere evaluatie

Eind dit jaar staat nog een evaluatie gepland. Hierin wil het college ingaan op de ongevallencijfers van de politie en van VeiligheidNL, de drukte op de fietspaden en zullen de resultaten van een tweede schouw worden meegenomen. Op basis daarvan kan het stadsbestuur iets zeggen over de naleving van de nieuwe regels en zal een besluit worden genomen over eventuele extra inspanningen voor handhaving en communicatie. Bovendien volgt het college de resultaten van de inzet van camera’s voor handhaving in Amsterdam op de voet.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.