Rijnbrug bij Rhenen (foto Provincie Utrecht

40 miljoen voor verbreding Rijnbrug gaat naar slimme mobiliteitsmaatregelen

De provincie Gelderland wil niet langer doorgaan met de verbreding van de Rijnbrug bij Rhenen nu die zeker 30 miljoen euro duurder wordt. In plaats daarvan stellen gedeputeerde staten voor om de gereserveerde 40 miljoen in te zetten voor het oplossen van het fileknelpunt met slimme mobiliteitsmaatregelen.

De Rijnbrug wordt met name in de spitsuren veel gebruikt, wat regelmatig leidt tot files. De brug heeft namelijk maar één rijstrook in beide richtingen. Daarom is het plan gemaakt om de brug te verbreden. De provincies Utrecht en Gelderland trokken daar enkele jaren geleden al 81 miljoen euro voor uit.

Dit jaar werd duidelijk dat de kosten flink hoger worden. Zeker 30 miljoen euro zou de oostelijke provincie nog eens moeten uittrekken. Geld dat Gelderland niet heeft. “De opbrengsten uit het stamkapitaal vallen tegen en het budget dat nog beschikbaar is, staat gereserveerd voor andere projecten”, aldus gedeputeerde staten.

Bovendien zegt Gelderland er nu echter aan te twijfelen dat de verbreding op lange termijn het gewenste effect gaat hebben. Dat zou namelijk een investering van 73 miljoen euro betekenen, terwijl de verwachting is dat hier na een aantal jaar weer een fileknelpunt ontstaat. Een aanvullend risico is dat het project nog duurder kan uitpakken.

Verstedelijkingsstrategie

Het verkeersknelpunt blijft natuurlijk wel bestaan als er geen actie wordt genomen. Vandaar het voorstel om de middelen te steken in alternatieve, slimme mobiliteitsmaatregelen. Het knelpunt wordt verder meegenomen in de gebiedsuitwerking van de verstedelijkingsstrategie. Hierin is al beschreven waar ruimte is voor extra woningen en wordt in beeld gebracht wat dit betekent. Bijvoorbeeld wat het betekent voor aanpassing van het openbaar vervoer en het wegennet. Daarbij wordt ook rekening gehouden met Rijnbrug.

GS in Gelderland hebben dit besluit genomen, ondanks het pleidooi van de provincie Utrecht, vijf gemeenten, werkgeversorganisatie VNO-NCW, bedrijvenkringen en economische samenwerkingsverbanden van afgelopen maandag om door te gaan met de plannen. “Er is geen alternatief. De Rijnbrug bij Rhenen is de enige rivierovergang in de wijde omgeving”, aldus de partijen tegen het ANP, die zeggen verrast te zijn door de wending.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

40 miljoen voor verbreding Rijnbrug gaat naar slimme mobiliteitsmaatregelen - VerkeersNet
Rijnbrug bij Rhenen (foto Provincie Utrecht

40 miljoen voor verbreding Rijnbrug gaat naar slimme mobiliteitsmaatregelen

De provincie Gelderland wil niet langer doorgaan met de verbreding van de Rijnbrug bij Rhenen nu die zeker 30 miljoen euro duurder wordt. In plaats daarvan stellen gedeputeerde staten voor om de gereserveerde 40 miljoen in te zetten voor het oplossen van het fileknelpunt met slimme mobiliteitsmaatregelen.

De Rijnbrug wordt met name in de spitsuren veel gebruikt, wat regelmatig leidt tot files. De brug heeft namelijk maar één rijstrook in beide richtingen. Daarom is het plan gemaakt om de brug te verbreden. De provincies Utrecht en Gelderland trokken daar enkele jaren geleden al 81 miljoen euro voor uit.

Dit jaar werd duidelijk dat de kosten flink hoger worden. Zeker 30 miljoen euro zou de oostelijke provincie nog eens moeten uittrekken. Geld dat Gelderland niet heeft. “De opbrengsten uit het stamkapitaal vallen tegen en het budget dat nog beschikbaar is, staat gereserveerd voor andere projecten”, aldus gedeputeerde staten.

Bovendien zegt Gelderland er nu echter aan te twijfelen dat de verbreding op lange termijn het gewenste effect gaat hebben. Dat zou namelijk een investering van 73 miljoen euro betekenen, terwijl de verwachting is dat hier na een aantal jaar weer een fileknelpunt ontstaat. Een aanvullend risico is dat het project nog duurder kan uitpakken.

Verstedelijkingsstrategie

Het verkeersknelpunt blijft natuurlijk wel bestaan als er geen actie wordt genomen. Vandaar het voorstel om de middelen te steken in alternatieve, slimme mobiliteitsmaatregelen. Het knelpunt wordt verder meegenomen in de gebiedsuitwerking van de verstedelijkingsstrategie. Hierin is al beschreven waar ruimte is voor extra woningen en wordt in beeld gebracht wat dit betekent. Bijvoorbeeld wat het betekent voor aanpassing van het openbaar vervoer en het wegennet. Daarbij wordt ook rekening gehouden met Rijnbrug.

GS in Gelderland hebben dit besluit genomen, ondanks het pleidooi van de provincie Utrecht, vijf gemeenten, werkgeversorganisatie VNO-NCW, bedrijvenkringen en economische samenwerkingsverbanden van afgelopen maandag om door te gaan met de plannen. “Er is geen alternatief. De Rijnbrug bij Rhenen is de enige rivierovergang in de wijde omgeving”, aldus de partijen tegen het ANP, die zeggen verrast te zijn door de wending.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.