Zebrapad over buslijn in Eindhoven

Hoe blijven verkeersmodellen bruikbaar en relevant?

Bron: Inge

Verkeersmodellen zijn veelgebruikte tools om de effecten van mobiliteitsbeleid vooraf in te schatten. Maar deze modellen zijn vaak gebaseerd op mobiliteitsgedrag in het verleden, en ons mobiliteitsgedrag verandert. We werken meer thuis, shoppen vaker online en daarmee wordt ons verplaatsingsgedrag minder structureel. Daardoor voldoen traditionele verkeersmodellen niet meer.

Willen verkeersmodellen ook in de toekomst bruikbaar én relevant blijven, dan moeten ze zich op drie belangrijke vlakken ontwikkelen: het onderscheiden van doelgroepen, het kunnen verwerken van deelmobiliteit en het beter gebruiken van data. Dit zijn ook wel de D’s. Stefan de Graaf, consultant bij Dat.mobility, onderdeel van Goudappel, schreef er een whitepaper over.

Mobiliteit lastiger te modelleren en voorspellen

“Data toont aan dat de COVID-19 pandemie de mobiliteitstransitie zichtbaar heeft versneld”, aldus De Graaf. “Onze mobiliteit wordt minder structureel en homogeen, en dat maakt ze lastiger te modelleren en voorspellen. Maar bestuurders blijven waarde hechten aan getalsmatige onderbouwing. Om beleidsmatig relevant te blijven, is er dus een nieuwe generatie verkeersmodellen nodig, die zich ontwikkelt op het gebied van doelgroepen, deelmobiliteit en data.“

Download hier het whitepaper

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe blijven verkeersmodellen bruikbaar en relevant? - VerkeersNet
Zebrapad over buslijn in Eindhoven

Hoe blijven verkeersmodellen bruikbaar en relevant?

Bron: Inge

Verkeersmodellen zijn veelgebruikte tools om de effecten van mobiliteitsbeleid vooraf in te schatten. Maar deze modellen zijn vaak gebaseerd op mobiliteitsgedrag in het verleden, en ons mobiliteitsgedrag verandert. We werken meer thuis, shoppen vaker online en daarmee wordt ons verplaatsingsgedrag minder structureel. Daardoor voldoen traditionele verkeersmodellen niet meer.

Willen verkeersmodellen ook in de toekomst bruikbaar én relevant blijven, dan moeten ze zich op drie belangrijke vlakken ontwikkelen: het onderscheiden van doelgroepen, het kunnen verwerken van deelmobiliteit en het beter gebruiken van data. Dit zijn ook wel de D’s. Stefan de Graaf, consultant bij Dat.mobility, onderdeel van Goudappel, schreef er een whitepaper over.

Mobiliteit lastiger te modelleren en voorspellen

“Data toont aan dat de COVID-19 pandemie de mobiliteitstransitie zichtbaar heeft versneld”, aldus De Graaf. “Onze mobiliteit wordt minder structureel en homogeen, en dat maakt ze lastiger te modelleren en voorspellen. Maar bestuurders blijven waarde hechten aan getalsmatige onderbouwing. Om beleidsmatig relevant te blijven, is er dus een nieuwe generatie verkeersmodellen nodig, die zich ontwikkelt op het gebied van doelgroepen, deelmobiliteit en data.“

Download hier het whitepaper

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.