
Mobiliteitsaanpak A50 moet mobiliteitstransitie ‘flinke duw geven’
Het wordt steeds drukker op de A50 tussen Nijmegen en Eindhoven. Na een voorbereiding van twee jaar starten samenwerkende overheden hier met de uitrol van de Mobiliteitsaanpak A50 om de bereikbaarheid te verbeteren. Daarvoor worden maatregelen genomen om knelpunten op te lossen én om de mobiliteitstransitie een duw te geven. Dit om te voorkomen dat er verderop in het traject nieuwe, grotere problemen ontstaan.
Verder lezen?
Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.
Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.
Bent u al abonnee van VerkeersNet?
Men zou dit sneller moeten verbreden, zoals bij de A1. Extra rijstroken kunnen grotendeels in de middenberm, waar een ruimtereservering is. En kan dan ook de viaducten/kunstwerken vervangen, want die zijn dan meer dan 50 jaar oud.
Het moet frustrerend zijn voor de mensen die dagelijks in de file staan om te weten dat Rijkswaterstaat zo de boot afhoudt en geen gevoel van urgentie kent.
Vooral het stuk tussen Paalgraven en Ewijk is erg druk en heeft verbreding nodig. Er is genoeg ruimte (behalve op de Maasbrug, waar men de vluchtstrook kan opofferen, en een stuk ventweg), en men moet gewoon de asfaltmachine aanzetten. Het eigenlijke probleem is Rijkswaterstaat, die onnodig moeilijk doet en verzandt in procedures (zoals stikstof) en interne politiek. https://www.gelderlander.nl/maas-en-waal/extra-rijstrook-tegen-files-op-de-a50-lijkt-simpel-maar-is-het-niet~a14b0c34/