De gevolgen van de nationale filevrije dag voor Goudappel Coffeng
De ANWB en Nederland Bereikbaar roepen iedereen op om op 9 oktober a.s. de spits met simpele en praktische oplossingen te mijden zodat 9 oktober een nationale filevrije dag wordt. Het verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng heeft becijferd wat het gaat schelen als de medewerkers inderdaad hun reisgedrag zouden aanpassen.
Met zogenaamde bereikbaarheidsbeelden op basis van reistijden van auto en openbaar vervoer is een goede voorspelling te doen wat er gaat gebeuren, aldus het bureau.
- Als alle 175 medewerkers hun auto die dag laten staan neemt de totale reistijd met 75% toe.
- De fiets is en blijft een belangrijke vervoerswijze, circa 75 medewerkers komen op 9 oktober per fiets.
- Voor circa 50 medewerkers wordt de reistijd per openbaar vervoer te lang. Een deel gaat thuiswerken, een deel komt (toch) per auto.
- In de praktijk zullen die dag circa 25% minder auto’s gebruikt worden door Goudappel Coffeng Deventer.
Als alle bedrijven zich gemiddeld kunnen gedragen zoals Goudappel Coffeng wordt het inderdaad een file vrije dag, aldus het bureau.
Volgens een onderzoek van Blauw research zouden ‘veel Nederlandse automobilisten’ van plan zijn om op 9 oktober mee te doen aan de Nationale Filevrije dag. ‘Bijna 4 op de 10 filerijders wil donderdag tijdens de spits de auto laten staan’, gelooft het bureau.
Een van de belangrijkste redenen om donderdag niet in de spits met de auto naar het werk te gaan, is dat automobilisten de files willen omzeilen (44 procent). Van de deelnemers zegt 36 procent donderdag de fiets te pakken, terwijl 24 procent buiten de spits naar het werk rijdt. Slechts 6 procent van de deelnemers noemt de trein als alternatief op de Nationale Filevrije dag, zo beweert Blauw research.