Spoorbomenactie Valleilijn levert handvol overstappers op

Onder het mom ‘Spaar mee, verminder CO2′, konden werknemers in de periode april tot en met december 2011 deelnemen aan een actie van het voormalige Verder via Veluwe (dit programma is onlangs opgegaan in De Bereikbare Vallei). Zij werden gestimuleerd om te reizen met de trein in plaats van met de auto. Dat leidde uiteindelijk tot enkele tientallen potentiële overstappers.

In totaal 303 deelnemers vroegen in de actieperiode een spaarkaart aan. De zogenaamde Spoorbomen Spaarkaart konden zij afstempelen bij iedere reis die ze met de Valleilijn-trein maakten. Door het toevoegen van de reizen op een persoonlijke pagina op een speciale actiewebsite, kon iedereen zien op de BomenBarometer hoeveel bomen en CO2 er werden bespaard. Ook konden ze meedingen naar prijzen als een iPad of een jaarkaart Valleilijn.
Het resultaat van de actie was dat 23% (van 128 respondenten) aangaf vaker met de trein te reizen sinds de actie. Van de reizigers die voor aanvang van de actie alleen met de auto reisden (24%) gaf 85% aan in de toekomst meer met de trein te gaan reizen. In hoeverre de goede voornemens daadwerkelijk zijn omgezet in ander reisgedrag, is niet bekend.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Spoorbomenactie Valleilijn levert handvol overstappers op - VerkeersNet

Spoorbomenactie Valleilijn levert handvol overstappers op

Onder het mom ‘Spaar mee, verminder CO2′, konden werknemers in de periode april tot en met december 2011 deelnemen aan een actie van het voormalige Verder via Veluwe (dit programma is onlangs opgegaan in De Bereikbare Vallei). Zij werden gestimuleerd om te reizen met de trein in plaats van met de auto. Dat leidde uiteindelijk tot enkele tientallen potentiële overstappers.

In totaal 303 deelnemers vroegen in de actieperiode een spaarkaart aan. De zogenaamde Spoorbomen Spaarkaart konden zij afstempelen bij iedere reis die ze met de Valleilijn-trein maakten. Door het toevoegen van de reizen op een persoonlijke pagina op een speciale actiewebsite, kon iedereen zien op de BomenBarometer hoeveel bomen en CO2 er werden bespaard. Ook konden ze meedingen naar prijzen als een iPad of een jaarkaart Valleilijn.
Het resultaat van de actie was dat 23% (van 128 respondenten) aangaf vaker met de trein te reizen sinds de actie. Van de reizigers die voor aanvang van de actie alleen met de auto reisden (24%) gaf 85% aan in de toekomst meer met de trein te gaan reizen. In hoeverre de goede voornemens daadwerkelijk zijn omgezet in ander reisgedrag, is niet bekend.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.