Zweedse cordonheffing reduceert binnenstadverkeer met 29 procent

Volgens een Zweedse studie is de cordonheffing in Stockholm een succes. Hoewel de kosten van een rit naar de binnenstad relatief gedaald zijn ten opzichte van het jaar van invoering 2006/2007, ligt het verkeersniveau binnen de cordon sinds die tijd nog zo’n 29 procent lager. De inwoners vinden de heffing ondertussen prima.

De cordonheffing in Stockholm werd ingevoerd in 2007, na een proefperiode van een half jaar in 2006. De onderzoekers gingen na of het verkeersniveau is beïnvloed door externe factoren, zoals bevolkingsgroei, werkgelegenheid, inflatie en andere kostenfactoren. Als die worden verdisconteerd, blijft een daling van het verkeersniveau overeind van 29 procent ten opzichte van 2006. Er is dus sprake van een lange-termijneffect, ondanks het feit dat de kosten voor de automobilist relatief lager zijn geworden gezien de 2 procent inflatie en de mogelijkheid om de heffing van de belastingen af te trekken, geïntroduceerd in 2007. De onderzoekers van het Royal Institute of Technology vonden geen aanwijzingen dat automobilisten hun toevlucht zochten tot alternatieve routes.
Schone voertuigen betalen geen heffing meer en dat leidde tot een lichte toename van zowel de verkoop, als het verkeer richting binnenstad. De acceptatie van de heffing onder de bevolking groeide van 36 procent in 2006 tot 70 procent in 2011.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Zweedse cordonheffing reduceert binnenstadverkeer met 29 procent - VerkeersNet

Zweedse cordonheffing reduceert binnenstadverkeer met 29 procent

Volgens een Zweedse studie is de cordonheffing in Stockholm een succes. Hoewel de kosten van een rit naar de binnenstad relatief gedaald zijn ten opzichte van het jaar van invoering 2006/2007, ligt het verkeersniveau binnen de cordon sinds die tijd nog zo’n 29 procent lager. De inwoners vinden de heffing ondertussen prima.

De cordonheffing in Stockholm werd ingevoerd in 2007, na een proefperiode van een half jaar in 2006. De onderzoekers gingen na of het verkeersniveau is beïnvloed door externe factoren, zoals bevolkingsgroei, werkgelegenheid, inflatie en andere kostenfactoren. Als die worden verdisconteerd, blijft een daling van het verkeersniveau overeind van 29 procent ten opzichte van 2006. Er is dus sprake van een lange-termijneffect, ondanks het feit dat de kosten voor de automobilist relatief lager zijn geworden gezien de 2 procent inflatie en de mogelijkheid om de heffing van de belastingen af te trekken, geïntroduceerd in 2007. De onderzoekers van het Royal Institute of Technology vonden geen aanwijzingen dat automobilisten hun toevlucht zochten tot alternatieve routes.
Schone voertuigen betalen geen heffing meer en dat leidde tot een lichte toename van zowel de verkoop, als het verkeer richting binnenstad. De acceptatie van de heffing onder de bevolking groeide van 36 procent in 2006 tot 70 procent in 2011.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.