Spectaculaire verbetering doorstroming door vervanging verkeerslichten door voorrangspleinen

Johan-de-WittlaanDe herinrichting van de Boulevard Heuvelink en Johan de Wittlaan in Arnhem volgens het LARGAS-principe heeft geleid tot een afname van de voertuigverliesuren in de ochtendspits met 77% en in de avondspits met maar liefst 103%.

Dat blijkt uit een evaluatie van het project.
Direct aanleiding voor het project was dat de verkeerslichten op het traject aan het einde van hun levensduur waren gekomen. Bovendien zorgden de verkeerslichten voor lange wachttijden, relatief veel
ongevallen, een gevoel van onveiligheid en extra luchtverontreiniging en geluidhinder.

Daarom werd het ongeveer 1200 meter lange traject omgebouwd van 2 x 2 rijstroken naar 2×1 rijstoken en op de kruisingen werden vier voorrangspleinen aangelegd, zonder verkeerslichten.
Dit alles volgens het LARAS-concept dat staat voor Langzaam Rijden gaat Sneller. En de evaluatie van bureau MuConsult blijkt dat inderdaad het geval. De maatregel leidt tot een afname van de voertuigverliesuren, in de ochtendspits met 77% en in de avondspits met 103%.

MuConsult constateerde overigens ook dat de intensiteiten op het betreffende traject fors zijn toegenomen. Helemaal verklaren kan men dat niet, maar het vermoeden bestaat dat de gunstige condities op de Boulevard Heuvelink en Johan de Wittlaan een aanzuigende werking hebben en daardoor sluipverkeer uit de omgeving trekken. Maar ondanks deze toename van het verkeer, is het aantal voertuigverliesuren nog altijd fors lager, namelijk 31% in de ochtendspits en 47% in de avondspits.

VOORRANGSPLEIN (1)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.