Navigatiesystemen leveren waardevolle data op. Bron: Archief VERKEERSNET

Weggebruiker heeft liever informatie over verkeersveiligheid dan over doorstroming

Overheden en marktpartijen ontwikkelen vooral in-car informatiediensten die de doorstroming bevordert. Maar de meeste weggebruikers krijgen liever informatie die de verkeersveiligheid verbetert. Dat concluderen twee studenten mobiliteit van het Windesheim in Zwolle in een onderzoek voor adviseursbureau Goudappel Coffeng.

Screenshots van tien nieuwe in-car informatiediensten legden studenten Marco van der Linde en Marnix Smit voor aan 636 weggebruikers. Ze toonden vijf diensten die snelheidsbevorderende informatie gaven, zoals een snelheidsadvies en route-informatie. En ze lieten vijf diensten zien die veiligheidsverhogende informatie vertoonden, bijvoorbeeld over objecten op de weg. Hun uitkomsten zijn te lezen in NM Magazine.

Voorlichting

De vijf veiligheidsinformatiediensten hadden de meeste voorkeur. Dat maten de studenten onder andere aan de hand van de alertheid. Hun idee was: wie aangeeft alerter in het verkeer te worden door zo’n dienst, blijkt meer bereid om de informatie daadwerkelijk te gebruiken. De veiligheidsinformatiediensten hadden niet alleen de meeste voorkeur, weggebruikers gaven bovendien aan dat ze verkeersveiligheid belangrijker vinden dan doorstroming. Dat is opvallend, stellen de studenten: overheden en marktpartijen zetten juist in op informatiediensten die de doorstroming moeten bevorderen.

Aan voorlichting is ook nog een wereld te winnen, stellen de studenten. Na een korte kennismaking zijn meer mensen enthousiast voor een in-car informatiedienst dan zonder korte kennismaking.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Weggebruiker heeft liever informatie over verkeersveiligheid dan over doorstroming - VerkeersNet
Navigatiesystemen leveren waardevolle data op. Bron: Archief VERKEERSNET

Weggebruiker heeft liever informatie over verkeersveiligheid dan over doorstroming

Overheden en marktpartijen ontwikkelen vooral in-car informatiediensten die de doorstroming bevordert. Maar de meeste weggebruikers krijgen liever informatie die de verkeersveiligheid verbetert. Dat concluderen twee studenten mobiliteit van het Windesheim in Zwolle in een onderzoek voor adviseursbureau Goudappel Coffeng.

Screenshots van tien nieuwe in-car informatiediensten legden studenten Marco van der Linde en Marnix Smit voor aan 636 weggebruikers. Ze toonden vijf diensten die snelheidsbevorderende informatie gaven, zoals een snelheidsadvies en route-informatie. En ze lieten vijf diensten zien die veiligheidsverhogende informatie vertoonden, bijvoorbeeld over objecten op de weg. Hun uitkomsten zijn te lezen in NM Magazine.

Voorlichting

De vijf veiligheidsinformatiediensten hadden de meeste voorkeur. Dat maten de studenten onder andere aan de hand van de alertheid. Hun idee was: wie aangeeft alerter in het verkeer te worden door zo’n dienst, blijkt meer bereid om de informatie daadwerkelijk te gebruiken. De veiligheidsinformatiediensten hadden niet alleen de meeste voorkeur, weggebruikers gaven bovendien aan dat ze verkeersveiligheid belangrijker vinden dan doorstroming. Dat is opvallend, stellen de studenten: overheden en marktpartijen zetten juist in op informatiediensten die de doorstroming moeten bevorderen.

Aan voorlichting is ook nog een wereld te winnen, stellen de studenten. Na een korte kennismaking zijn meer mensen enthousiast voor een in-car informatiedienst dan zonder korte kennismaking.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.