CBS: drukte op snelwegen amper toegenomen

Het is de afgelopen jaren nauwelijks drukker geworden op de Nederlandse rijkswegen. De verkeersintensiteit was in 2017 ongeveer 1 procent hoger dan een jaar eerder. Vergeleken met 2012 was de stijging ongeveer 8 procent. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. De verkeersintensiteit is het gemiddelde aantal motorvoertuigen dat per uur een vast aantal meetpunten passeert.

Op circa 20.000 meetpunten op het rijkswegennet wordt elke minuut van de dag het aantal passerende motorvoertuigen geregistreerd en opgeslagen. Dat gebeurt in de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Het CBS berekent uit deze gegevens de gemiddelde verkeersintensiteiten.

Op de Nederlandse rijkswegen passeerden in 2017 gemiddeld 2.262 motorvoertuigen per uur, een stijging van nog géén 1 procent vergeleken met een jaar eerder. Vijf jaar eerder passeerden er elk uur 2.092 motorvoertuigen. Vanaf 2012 nam de verkeersintensiteit elk jaar iets toe, tot 2017 met 8 procent. Vooral tussen 2014 en 2015 was die toename zichtbaar. Vanaf 2015 is de verkeersintensiteit op de Nederlandse rijkswegen nauwelijks toegenomen.

Drukste punt

De locatie waar de meeste motorvoertuigen passeerden, ligt op de A10 tussen knooppunt De Nieuwe Meer en afslag Buitenveldert, richting Buitenveldert. Hier reden in 2017 op een werkdag gemiddeld ruim 113 duizend motorvoertuigen. Het op één na drukste traject ligt ook op de A10, maar dan aan de andere kant: van afslag Buitenveldert naar knooppunt De Nieuwe Meer.

Het Nederlandse wagenpark neemt al jaren in omvang toe, berekende het CBS. Eind 2017 waren er 8,4 miljoen personenauto’s, 1,5 procent meer dan een jaar eerder en 6,5 procent meer dan in 2012. Ook het aantal bedrijfsvoertuigen en motorfietsen nam in deze periode toe, met respectievelijk 5 procent en 2 procent.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBS: drukte op snelwegen amper toegenomen - VerkeersNet

CBS: drukte op snelwegen amper toegenomen

Het is de afgelopen jaren nauwelijks drukker geworden op de Nederlandse rijkswegen. De verkeersintensiteit was in 2017 ongeveer 1 procent hoger dan een jaar eerder. Vergeleken met 2012 was de stijging ongeveer 8 procent. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. De verkeersintensiteit is het gemiddelde aantal motorvoertuigen dat per uur een vast aantal meetpunten passeert.

Op circa 20.000 meetpunten op het rijkswegennet wordt elke minuut van de dag het aantal passerende motorvoertuigen geregistreerd en opgeslagen. Dat gebeurt in de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Het CBS berekent uit deze gegevens de gemiddelde verkeersintensiteiten.

Op de Nederlandse rijkswegen passeerden in 2017 gemiddeld 2.262 motorvoertuigen per uur, een stijging van nog géén 1 procent vergeleken met een jaar eerder. Vijf jaar eerder passeerden er elk uur 2.092 motorvoertuigen. Vanaf 2012 nam de verkeersintensiteit elk jaar iets toe, tot 2017 met 8 procent. Vooral tussen 2014 en 2015 was die toename zichtbaar. Vanaf 2015 is de verkeersintensiteit op de Nederlandse rijkswegen nauwelijks toegenomen.

Drukste punt

De locatie waar de meeste motorvoertuigen passeerden, ligt op de A10 tussen knooppunt De Nieuwe Meer en afslag Buitenveldert, richting Buitenveldert. Hier reden in 2017 op een werkdag gemiddeld ruim 113 duizend motorvoertuigen. Het op één na drukste traject ligt ook op de A10, maar dan aan de andere kant: van afslag Buitenveldert naar knooppunt De Nieuwe Meer.

Het Nederlandse wagenpark neemt al jaren in omvang toe, berekende het CBS. Eind 2017 waren er 8,4 miljoen personenauto’s, 1,5 procent meer dan een jaar eerder en 6,5 procent meer dan in 2012. Ook het aantal bedrijfsvoertuigen en motorfietsen nam in deze periode toe, met respectievelijk 5 procent en 2 procent.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.