Bron: Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

Bergers stuk vaker ingezet op hoofdwegen afgelopen jaar

Bron: Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

Incident management-bergers voerden afgelopen jaar ruim 80.000 bergingsopdrachten uit. Dat waren er bijna 8.000 meer dan in het jaar ervoor. De inzet van beveiligingsvoertuigen bleef achter. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Incident Management Nederland.

De Stichting IMN is verantwoordelijk voor de berging van personenvoertuigen op de belangrijke doorgaande wegen in Nederland. De stichting is een samenwerkingsverband van alarmcentrales met activiteiten op het gebied van de berging van personenvoertuigen. Stichting IMN verzorgt voor de aangesloten alarmcentrales de contractering van bergingsbedrijven die werkzaam zijn op hoofdwegen.

Beveiliging

Bergers werden ruim 2.000 keer opgeroepen om voor de beveiliging van hun eigen werkzaamheden te zorgen, minder dan in 2016. Stichting IMN concludeert hieruit dat het aantal incidenten waarbij zonder de voorgeschreven beveiligingsmaatregelen werd gewerkt, in 2017 verder toenam.

Het Landelijk Centraal Meldpunt (LCM) van de Stichting IMN schakelde in 2017 in totaal 103.184 keer een IM-berger in. 2017 was het derde achtereenvolgende jaar waarin het aantal meldingen met meer dan 10 procent steeg. Het jaartotaal lag twee keer zo hoog als in 2008 (51.860 meldingen) en meer dan drie drie keer als in 2004 (32.585).

Druk laatste kwartaal

Het aantal ongevallen op hoofdwegen bleef stijgen. Met name door een zeer druk laatste kwartaal kwam het totale aantal aanrijdingen op hoofdwegen uit op 26.726, 7 procent meer dan in 2016. Stichting IMN noemt dit cijfer opmerkelijk omdat de verkeersdrukte in 2017 niet toenam. De stichting wijst op cijfers van de VerkeersinformatieDienst waaruit blijkt dat de filedruk in het afgelopen jaar ongeveer gelijk aan die in 2016.

Het aantal politiemeldingen bij het LCM steeg nauwelijks. Deze achterblijvende groei hangt volgens Stichting IMN samen met het besluit van de politiemeldkamer Noord-Nederland om meldingen niet meer rechtstreeks door te geven. Meldingen gaan eerst naar de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat en die belt vervolgens het LCM.

Tijdrovend

Stichting IMN vindt deze werkwijze tijdrovend en voert daarom overleg met de betrokken partijen om de oude procedure te herstellen. Daarbij wordt ook gesproken over de mogelijkheid om de telefonische berichtgeving door politie, verkeerscentrales en ANWB te vervangen door elektronische incidentmeldingen. Dit kan volgens de stichting minuten tijdwinst opleveren ten opzichte van de huidige manier van werken.

In 2017 is het LCM begonnen met het gebruik van ongevalsmeldingen door automobilisten in de app Flitsmeister. Het gaat vooralsnog om een pilot-project. In veel gevallen ging het om meldingen die ook via de traditionele bronnen bij het LCM terecht kwamen. De Stichting IMN wil het gebruik van online-meldingen verder ontwikkelen. Daarbij zal worden gewerkt aan het beter beoordelen van de kwaliteit van de meldingen om de kans op loze ritten te verkleinen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.