Bron: Movares

Rijkswaterstaat maakt strooiwagens winterklaar

Rijkswaterstaat is deze week gestart met het winterklaar maken van het wintermateriaal. Tot eind september worden alle strooiwagens en sneeuwschuivers op de 56 steunpunten verspreid over heel Nederland getest. Ook worden de strooiroutes een keer gereden.

Het materiaal wordt zonder tijdsdruk getest voorafgaand aan het gladheidsseizoen. De strooier- en sneeuwschuifsystemen worden op de vrachtwagens gemonteerd, de sneeuwschuivers worden in gereedheid gebracht, alle systemen worden getest en de strooiroutes worden een keer gereden. Eventuele kleine gebreken worden direct gerepareerd. Op die manier kunnen de wagens in de winter direct in actie komen als de situatie daarom vraagt, stelt Rijkswaterstaat.

Preventief

In het gladheidsseizoen, dat van 1 oktober tot 1 mei loopt, moeten de strooiwagens de snelwegen binnen twee uur hebben gestrooid. Daarvoor staan 546 strooiwagens paraat. Met dit materiaal kan circa 3260 kilometer wegdek (het hele landelijke wegennet dat Rijkswaterstaat beheert) binnen twee uur preventief worden gestrooid. Zodra er winterse neerslag valt zijn 350 sneeuwschuivers beschikbaar. Als het nodig is, kunnen ook de 546 strooiwagens worden voorzien van een sneeuwschuiver.

In de afgelopen winter is in totaal 90 miljoen kilo zout gestrooid, laat de wegbeheerder weten. Ondanks het zachte karakter van de eerste wintermaanden was dat fors meer dan in voorgaande jaren. Toen werd in totaal 75 miljoen kilo (2016/2017) en 41 miljoen kilo (2015/2016) zout gestrooid.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijkswaterstaat maakt strooiwagens winterklaar - VerkeersNet
Bron: Movares

Rijkswaterstaat maakt strooiwagens winterklaar

Rijkswaterstaat is deze week gestart met het winterklaar maken van het wintermateriaal. Tot eind september worden alle strooiwagens en sneeuwschuivers op de 56 steunpunten verspreid over heel Nederland getest. Ook worden de strooiroutes een keer gereden.

Het materiaal wordt zonder tijdsdruk getest voorafgaand aan het gladheidsseizoen. De strooier- en sneeuwschuifsystemen worden op de vrachtwagens gemonteerd, de sneeuwschuivers worden in gereedheid gebracht, alle systemen worden getest en de strooiroutes worden een keer gereden. Eventuele kleine gebreken worden direct gerepareerd. Op die manier kunnen de wagens in de winter direct in actie komen als de situatie daarom vraagt, stelt Rijkswaterstaat.

Preventief

In het gladheidsseizoen, dat van 1 oktober tot 1 mei loopt, moeten de strooiwagens de snelwegen binnen twee uur hebben gestrooid. Daarvoor staan 546 strooiwagens paraat. Met dit materiaal kan circa 3260 kilometer wegdek (het hele landelijke wegennet dat Rijkswaterstaat beheert) binnen twee uur preventief worden gestrooid. Zodra er winterse neerslag valt zijn 350 sneeuwschuivers beschikbaar. Als het nodig is, kunnen ook de 546 strooiwagens worden voorzien van een sneeuwschuiver.

In de afgelopen winter is in totaal 90 miljoen kilo zout gestrooid, laat de wegbeheerder weten. Ondanks het zachte karakter van de eerste wintermaanden was dat fors meer dan in voorgaande jaren. Toen werd in totaal 75 miljoen kilo (2016/2017) en 41 miljoen kilo (2015/2016) zout gestrooid.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.