Provincie betaalt voor gebruiken in plaats van bezitten N-weg

Hectometerbord N739 / 9,8km (Haaksbergerstraat, Hengelo OV) met snelheidslimiet 80km/uur en “provincie Overijssel”. Foto: Pudding4brains, 20060404; licentie PD

De provincie Overijssel gaat niet langer betalen voor de N739 zelf, maar slechts voor de mogelijkheid dat weggebruikers er vlot overheen kunnen rijden. Het gaat om een stuk van de N-weg van Haaksbergen naar Hengelo. Aannemer Dura Vermeer wordt verantwoordelijk voor het asfalt en de kwaliteit ervan. Het gaat hier om een nieuwe beheerconstructie, die moet zorgen voor minder kosten en minder vervanging.

Uiteindelijk is het de bedoeling om de meest ‘circulaire weg’ van Nederland te maken van dit stuk weg vanaf de aansluiting van de A35 tot aan de bebouwde kom in Hengelo. Dura Vermeer en de provincie Overijssel hebben deze week hun handtekening onder de nieuwe samenwerkingsvorm gezet. De proef gaat in april van start.

Vervanging asfalt

Op dit moment draagt de beheerconstructie van een weg weinig bij aan de circulaire economie. Vaak legt één aannemer een weg aan, terwijl het onderhoud de verantwoordelijkheid is van een andere partij. Een derde aannemer verwijdert de weg na jaren weer. Dit betekent dat de eerste aannemer nauwelijks bezig is met het beperken van het onderhoud of met restmateriaal. Daardoor worden meer kosten gemaakt dan nodig is en wordt het asfalt sneller vervangen dan nodig.

“We gaan via deze proef onderzoeken of we die dynamiek kunnen veranderen”, vertelt Theo Winter. Hij is lid van de Raad van Bestuur bij Dura Vermeer. “We willen pionieren met een model waarbij we al die stappen op ons nemen, dus ook verantwoordelijk worden voor hergebruik. Daardoor krijgen we bij het ontwerp en de aanleg, maar ook bij het beheer, belang bij recycling van materiaal. Daarmee komt de circulaire economie ook in de wegenbouw een grote stap dichterbij.” Momenteel wordt er overigens in nieuwe wegen al minstens veertig procent gebruikt asfalt gestopt.

Kinderziektes

Het gaat nu nog om een proef, waarin de mogelijkheden en moeilijkheden bekeken worden. Want er zijn nog enkele kinderziektes waar een oplossing voor moet gevonden. Hoe kan de restwaarde van de materialen van een weg bepaald worden jaren voordat je deze weer verwijdert? En wat als de prijs van bitumen, één van de grondstoffen voor asfalt, op de wereldmarkt ineens daalt? De proef wordt na een jaar geëvalueerd.

“Met dit soort proeven verleiden wij aannemers lef te tonen”, aldus Bert Boerman, gedeputeerde provincie Overijssel. “Samen met de provincie Overijssel verwachten we dat de proef, wanneer die uiteindelijk een succes blijkt, een werkwijze kan opleveren die vooral geschikt is voor provinciale en lokale wegen in Nederland, dus voor gemeentes en provincies.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Provincie betaalt voor gebruiken in plaats van bezitten N-weg - VerkeersNet

Provincie betaalt voor gebruiken in plaats van bezitten N-weg

Hectometerbord N739 / 9,8km (Haaksbergerstraat, Hengelo OV) met snelheidslimiet 80km/uur en “provincie Overijssel”. Foto: Pudding4brains, 20060404; licentie PD

De provincie Overijssel gaat niet langer betalen voor de N739 zelf, maar slechts voor de mogelijkheid dat weggebruikers er vlot overheen kunnen rijden. Het gaat om een stuk van de N-weg van Haaksbergen naar Hengelo. Aannemer Dura Vermeer wordt verantwoordelijk voor het asfalt en de kwaliteit ervan. Het gaat hier om een nieuwe beheerconstructie, die moet zorgen voor minder kosten en minder vervanging.

Uiteindelijk is het de bedoeling om de meest ‘circulaire weg’ van Nederland te maken van dit stuk weg vanaf de aansluiting van de A35 tot aan de bebouwde kom in Hengelo. Dura Vermeer en de provincie Overijssel hebben deze week hun handtekening onder de nieuwe samenwerkingsvorm gezet. De proef gaat in april van start.

Vervanging asfalt

Op dit moment draagt de beheerconstructie van een weg weinig bij aan de circulaire economie. Vaak legt één aannemer een weg aan, terwijl het onderhoud de verantwoordelijkheid is van een andere partij. Een derde aannemer verwijdert de weg na jaren weer. Dit betekent dat de eerste aannemer nauwelijks bezig is met het beperken van het onderhoud of met restmateriaal. Daardoor worden meer kosten gemaakt dan nodig is en wordt het asfalt sneller vervangen dan nodig.

“We gaan via deze proef onderzoeken of we die dynamiek kunnen veranderen”, vertelt Theo Winter. Hij is lid van de Raad van Bestuur bij Dura Vermeer. “We willen pionieren met een model waarbij we al die stappen op ons nemen, dus ook verantwoordelijk worden voor hergebruik. Daardoor krijgen we bij het ontwerp en de aanleg, maar ook bij het beheer, belang bij recycling van materiaal. Daarmee komt de circulaire economie ook in de wegenbouw een grote stap dichterbij.” Momenteel wordt er overigens in nieuwe wegen al minstens veertig procent gebruikt asfalt gestopt.

Kinderziektes

Het gaat nu nog om een proef, waarin de mogelijkheden en moeilijkheden bekeken worden. Want er zijn nog enkele kinderziektes waar een oplossing voor moet gevonden. Hoe kan de restwaarde van de materialen van een weg bepaald worden jaren voordat je deze weer verwijdert? En wat als de prijs van bitumen, één van de grondstoffen voor asfalt, op de wereldmarkt ineens daalt? De proef wordt na een jaar geëvalueerd.

“Met dit soort proeven verleiden wij aannemers lef te tonen”, aldus Bert Boerman, gedeputeerde provincie Overijssel. “Samen met de provincie Overijssel verwachten we dat de proef, wanneer die uiteindelijk een succes blijkt, een werkwijze kan opleveren die vooral geschikt is voor provinciale en lokale wegen in Nederland, dus voor gemeentes en provincies.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.