Aanpassing collegetijden zorgt voor minder drukte in spits

In Nijmegen is het sinds afgelopen september minder druk tijdens de piek van de ochtendspits. De maatregel van de Radboud Universiteit, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ROC Nijmegen om de aanvangstijden van de eerste lesuren beter te spreiden, heeft resultaat. Dat is vooral te merken in de trein, maar ook op straat.

Om de drukte tijdens de ochtendspits te verminderen, verplaatsten de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Radboud Universiteit vanaf de start van dit studiejaar de lessen met een kwartier. De universiteit begint een kwartier eerder om 8.30 uur, de hogeschool start een kwartier later om 9 uur. Beide instellingen begonnen de dag altijd om 8.45 uur. Het ROC in Nijmegen kiest 8.30 uur als startmoment van de eerste lessen.

En de gevolgen daarvan zijn nu bekend: door een betere spreiding van het verkeer over de tijd vlakte de piek van de spits af en verbeterde de verkeersdoorstroom. Het aantal treinreizigers om 8.15 uur verminderde met gemiddeld 22 procent. In de bus daalde het aantal reizigers op het drukste moment met 10 procent.

OV-chipkaartdata

Op de Heyendaalseweg – een van de drukste toegangswegen op de campus – zijn vijf procent minder fietsers tijdens de dinsdagochtendspits. Dat is de drukste dag van de week. De gemiddelde snelheid van auto’s op de Heyendaalseweg is met vijf kilometer per uur toegenomen tot 27 km per uur (om 8.30 uur). De gemiddelde wachttijd voor verkeerslichten nam voor zowel auto’s als fietsers af met 8,5 procent.

De drukte in trein en bus is twee weken lang geanalyseerd op basis van OV-chipkaartdata. Voor de analyse van het autoverkeer is gebruik gemaakt van navigatiesystemen die weergeven hoe snel de automobilist rijdt. Deze meting vond plaats in de maanden september en oktober, tussen 8.00 en 9.15 uur.

Spreiding draagt bovendien bij aan de verkeersveiligheid

“We hebben het over nogal wat reizigers: het aantal studenten op de campus is in het afgelopen jaar met 2000 studenten gegroeid tot een totaal van 49.000”, zegt wethouder mobiliteit Harriet Tiemens in een verklaring. “Dat een groot deel van hen vijftien minuten heeft geschoven in hun agenda’s om de spitsdrukte te beperken, is goed nieuws voor alle spitsreizigers, ook voor de mensen die niet op de campus moeten zijn. Spreiding draagt bovendien bij aan de verkeersveiligheid. Door samen te werken hebben we een prachtig resultaat bereikt.”

Goederenvervoer

Het wijzigen van de collegetijden is een initiatief van de projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal. Deze is in 2016 ontstaan met als doel de campus duurzaam bereikbaar te houden en uiteindelijk CO2-neutraal te krijgen. De projectgroep bestaat uit Radboud Universiteit, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, ROC, Radboudumc, ARRIVA, NS, Connexxion, gemeente Nijmegen, Provincie Gelderland, Ministerie I&W en studentenvakbond AKKU. Naast de projectgroep is er ook een bestuurlijk overleg met de gedeputeerde, wethouder en directies van de betrokken instellingen en OV-bedrijven.

De projectgroep werkt verder aan plannen voor het verduurzamen van de mobiliteit op de campus. Bijvoorbeeld met betrekking tot de aanvoer van goederen. Men denkt aan een centraal afleveradres voor leveranciers van waaruit de goederen per elektrisch voertuig over de campuslocaties verspreid worden. Dit kan het aantal vervoersbewegingen, en daarmee de CO2-uitstoot, op de campus beperken.

MaaS-pilot

Ook werkt de projectgroep mee aan de pilot MaaS (mobility as a service). Hierin wordt een combinatie van vervoersmogelijkheden aangeboden; niet het vervoermiddel maar mobiliteit staat centraal. Zo kunnen medewerkers aansluitend op het openbaar vervoer van en naar de campus ook gebruik maken van deelauto’s en deelfietsen. In de loop van dit jaar zal dat zijn beslag gaan krijgen.

Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, laat weten in gesprek te gaan met andere regio’s, in de hoop dat zij het Nijmeegse voorbeeld gaan volgen. Vorig jaar november nam de Tweede Kamer een motie aan van Mustafa Amhaouch (CDA) en Jan Paternotte (D66) om te onderzoeken of het ook bij andere onderwijsinstellingen zin heeft om de collegetijden aan te passen, met als doel de druk weg te nemen in overvolle bussen en treinen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Aanpassing collegetijden zorgt voor minder drukte in spits”

Marina de Groene|04.02.19|13:16

Het is toch logisch, zodra de eerste mensen naar hun werk vertrokken zijn, gaan de basisscholen en het voortgezet onderwijs van start. Een kleine draai in de schooluren, of kortere lesuren van 40 ipv 50 minuten, zelfs een verdeelde kortere middagpauze kan veel leed op straat en dus een rustiger verkeer bewerkstelligen. Gescheiden bussen; reguliere dienst en een schooldienst is ook al wat. Goed idee en mooi om te verspreiden voor navolging.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aanpassing collegetijden zorgt voor minder drukte in spits - VerkeersNet

Aanpassing collegetijden zorgt voor minder drukte in spits

In Nijmegen is het sinds afgelopen september minder druk tijdens de piek van de ochtendspits. De maatregel van de Radboud Universiteit, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ROC Nijmegen om de aanvangstijden van de eerste lesuren beter te spreiden, heeft resultaat. Dat is vooral te merken in de trein, maar ook op straat.

Om de drukte tijdens de ochtendspits te verminderen, verplaatsten de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Radboud Universiteit vanaf de start van dit studiejaar de lessen met een kwartier. De universiteit begint een kwartier eerder om 8.30 uur, de hogeschool start een kwartier later om 9 uur. Beide instellingen begonnen de dag altijd om 8.45 uur. Het ROC in Nijmegen kiest 8.30 uur als startmoment van de eerste lessen.

En de gevolgen daarvan zijn nu bekend: door een betere spreiding van het verkeer over de tijd vlakte de piek van de spits af en verbeterde de verkeersdoorstroom. Het aantal treinreizigers om 8.15 uur verminderde met gemiddeld 22 procent. In de bus daalde het aantal reizigers op het drukste moment met 10 procent.

OV-chipkaartdata

Op de Heyendaalseweg – een van de drukste toegangswegen op de campus – zijn vijf procent minder fietsers tijdens de dinsdagochtendspits. Dat is de drukste dag van de week. De gemiddelde snelheid van auto’s op de Heyendaalseweg is met vijf kilometer per uur toegenomen tot 27 km per uur (om 8.30 uur). De gemiddelde wachttijd voor verkeerslichten nam voor zowel auto’s als fietsers af met 8,5 procent.

De drukte in trein en bus is twee weken lang geanalyseerd op basis van OV-chipkaartdata. Voor de analyse van het autoverkeer is gebruik gemaakt van navigatiesystemen die weergeven hoe snel de automobilist rijdt. Deze meting vond plaats in de maanden september en oktober, tussen 8.00 en 9.15 uur.

Spreiding draagt bovendien bij aan de verkeersveiligheid

“We hebben het over nogal wat reizigers: het aantal studenten op de campus is in het afgelopen jaar met 2000 studenten gegroeid tot een totaal van 49.000”, zegt wethouder mobiliteit Harriet Tiemens in een verklaring. “Dat een groot deel van hen vijftien minuten heeft geschoven in hun agenda’s om de spitsdrukte te beperken, is goed nieuws voor alle spitsreizigers, ook voor de mensen die niet op de campus moeten zijn. Spreiding draagt bovendien bij aan de verkeersveiligheid. Door samen te werken hebben we een prachtig resultaat bereikt.”

Goederenvervoer

Het wijzigen van de collegetijden is een initiatief van de projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal. Deze is in 2016 ontstaan met als doel de campus duurzaam bereikbaar te houden en uiteindelijk CO2-neutraal te krijgen. De projectgroep bestaat uit Radboud Universiteit, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, ROC, Radboudumc, ARRIVA, NS, Connexxion, gemeente Nijmegen, Provincie Gelderland, Ministerie I&W en studentenvakbond AKKU. Naast de projectgroep is er ook een bestuurlijk overleg met de gedeputeerde, wethouder en directies van de betrokken instellingen en OV-bedrijven.

De projectgroep werkt verder aan plannen voor het verduurzamen van de mobiliteit op de campus. Bijvoorbeeld met betrekking tot de aanvoer van goederen. Men denkt aan een centraal afleveradres voor leveranciers van waaruit de goederen per elektrisch voertuig over de campuslocaties verspreid worden. Dit kan het aantal vervoersbewegingen, en daarmee de CO2-uitstoot, op de campus beperken.

MaaS-pilot

Ook werkt de projectgroep mee aan de pilot MaaS (mobility as a service). Hierin wordt een combinatie van vervoersmogelijkheden aangeboden; niet het vervoermiddel maar mobiliteit staat centraal. Zo kunnen medewerkers aansluitend op het openbaar vervoer van en naar de campus ook gebruik maken van deelauto’s en deelfietsen. In de loop van dit jaar zal dat zijn beslag gaan krijgen.

Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, laat weten in gesprek te gaan met andere regio’s, in de hoop dat zij het Nijmeegse voorbeeld gaan volgen. Vorig jaar november nam de Tweede Kamer een motie aan van Mustafa Amhaouch (CDA) en Jan Paternotte (D66) om te onderzoeken of het ook bij andere onderwijsinstellingen zin heeft om de collegetijden aan te passen, met als doel de druk weg te nemen in overvolle bussen en treinen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Aanpassing collegetijden zorgt voor minder drukte in spits”

Marina de Groene|04.02.19|13:16

Het is toch logisch, zodra de eerste mensen naar hun werk vertrokken zijn, gaan de basisscholen en het voortgezet onderwijs van start. Een kleine draai in de schooluren, of kortere lesuren van 40 ipv 50 minuten, zelfs een verdeelde kortere middagpauze kan veel leed op straat en dus een rustiger verkeer bewerkstelligen. Gescheiden bussen; reguliere dienst en een schooldienst is ook al wat. Goed idee en mooi om te verspreiden voor navolging.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.