Plaatsing brugsensor BEELD Rijkswaterstaat

Betere doorstroming door sensoren op 130 bruggen

Plaatsing brugsensor BEELD Rijkswaterstaat

Opnieuw zijn bruggen voorzien van sensoren, nu 130. Het totale aantal staat op ruim driehonderd. De sensoren meten of een brug open of dicht is en geven dat, via de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW), door aan weggebruikers. Dat moet de doorstroming bevorderen.

Rijkswaterstaat heeft de afgelopen maanden samen met NDW, gemeenten, provincies en private partijen onderzocht welke brugopeningen de grootste impact hebben op de doorstroming en veiligheid. Uiteindelijk zijn 130 bruggen geselecteerd. Eerder zijn al zo’n 200 bruggen in Nederland voorzien van sensoren. Nu staat de teller op ruim 300.

De sensoren meten of een brug open of dicht is. NDW deelt de data onder andere met navigatie-apps en is daarmee rechtstreeks voor de weggebruiker beschikbaar. Flitsmeister en Waze gebruiken de data nu al. Schippers kunnen via het platform Blauwe Golf Verbindend realtime zien of een brug open of dicht staat. De data zijn open source en dus beschikbaar voor iedereen.

Brugopeningen plannen

“Het bedrijfsleven is aan zet om de data te vertalen naar bruikbare applicaties”, stelt Gab Franken projectmanager van de NDW in een reactie. “Maar ook architecten kunnen het gebruiken bij het ontwerpen van wegen of rotondes.”

Annelien Eleveld, projectleider bij Rijkswaterstaat, denkt ook al na over vervolgstappen, zegt ze in een verklaring. “Om de doorstroming nog verder te verbeteren kunnen we met deze data de brugopeningen in gaan plannen. Dit is de volgende stap.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Betere doorstroming door sensoren op 130 bruggen - VerkeersNet
Plaatsing brugsensor BEELD Rijkswaterstaat

Betere doorstroming door sensoren op 130 bruggen

Plaatsing brugsensor BEELD Rijkswaterstaat

Opnieuw zijn bruggen voorzien van sensoren, nu 130. Het totale aantal staat op ruim driehonderd. De sensoren meten of een brug open of dicht is en geven dat, via de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW), door aan weggebruikers. Dat moet de doorstroming bevorderen.

Rijkswaterstaat heeft de afgelopen maanden samen met NDW, gemeenten, provincies en private partijen onderzocht welke brugopeningen de grootste impact hebben op de doorstroming en veiligheid. Uiteindelijk zijn 130 bruggen geselecteerd. Eerder zijn al zo’n 200 bruggen in Nederland voorzien van sensoren. Nu staat de teller op ruim 300.

De sensoren meten of een brug open of dicht is. NDW deelt de data onder andere met navigatie-apps en is daarmee rechtstreeks voor de weggebruiker beschikbaar. Flitsmeister en Waze gebruiken de data nu al. Schippers kunnen via het platform Blauwe Golf Verbindend realtime zien of een brug open of dicht staat. De data zijn open source en dus beschikbaar voor iedereen.

Brugopeningen plannen

“Het bedrijfsleven is aan zet om de data te vertalen naar bruikbare applicaties”, stelt Gab Franken projectmanager van de NDW in een reactie. “Maar ook architecten kunnen het gebruiken bij het ontwerpen van wegen of rotondes.”

Annelien Eleveld, projectleider bij Rijkswaterstaat, denkt ook al na over vervolgstappen, zegt ze in een verklaring. “Om de doorstroming nog verder te verbeteren kunnen we met deze data de brugopeningen in gaan plannen. Dit is de volgende stap.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.