‘Aanpassen borden snelweg volgens planning verlopen’

Het aanpassen van de maximumsnelheidsborden is volgens planning verlopen. Rijkswaterstaat spreekt van ‘een complexe operatie waaraan de afgelopen weken honderden mensen hebben meegewerkt.’ Sinds maandag gelden de nieuwe maximumsnelheden overal in Nederland.

Rijkswaterstaat begon donderdagavond na de avondspits met het verwijderen van de overkappingen en het plaatsten van de laatste borden. De meeste borden stonden al op hun plek, maar waren nog afgedekt met een hoes of tape. Na het verwijderen ging de nieuwe snelheid gelden; op verschillende plekken ging de limiet daarom afgelopen vrijdag al in.

Hinder

In totaal zijn 4.000 verkeersborden door heel Nederland aangepast en/of bijgeplaatst. Daarnaast zijn circa 5.500 hectometerbordjes afgeplakt en zijn de nodige ICT-aanpassingen gedaan. De werkzaamheden zijn voorspoedig verlopen doordat in de periode daarvoor, aldus de dienst, ‘een hoop werk’ is verzet.

Omdat tijdens de werkzaamheden in veel gevallen een deel van de weg afgezet moest worden, is er zoveel mogelijk in de avond en nacht gewerkt. Zo is de hinder voor weggebruikers volgens Rijkswaterstaat ‘tot een minimum beperkt’ gebleven.

Navigatie

Sinds 16 maart geldt in heel Nederland tussen 06.00 uur ‘s ochtends en 19.00 uur ‘s avonds een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. In de avond en nacht blijft de maximumsnelheid gelijk aan de snelheid zoals hij was. Op ruim 60 procent van de snelwegen mag dan nog steeds 130 kilometer per uur gereden worden.

De borden langs de weg zijn leidend en weggebruikers moeten niet blindelings vertrouwen op hun navigatieapparatuur, benadrukt Rijkswaterstaat. De dienst adviseert hen goed te controleren of de snelheid langs de weg overeenkomt met de informatie in het navigatiesysteem en om zo nodig het systeem te updaten.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.